2013. február 10., vasárnap

„Kedv s öröm röpkedne... "


A Miskolci Egyetem Tanárképző Intézete tudományos konferenciát szervezett 2013. február 1-jén „Kedv s öröm röpkedne... (De)motiváció az iskolában” címmel. A konferencia alapgondolata az, hogy a tanárok legfontosabb személyes problémájaként szerepel az, hogy tanítványait nem érdekli a tananyag, nem fontos nekik az iskolai előrehaladás, nem lehet őket motiválni. Az ifjúságot kevésbé érdeklik a redoxireakciók, a francia forradalom alkotmányai vagy Bánk bán haragja, azaz éppen az, amiről az iskolában tanulnak. Az iskolai tananyag és a fiatalok világa közötti szakadék napról napra szélesedik és mélyül. Ritka, hogy az iskolában kedv s öröm röpkedne...

A konferencia szervezői úgy vélekednek, ez a motivációs deficit különösen tragikus hatással van a szegény és alul képzett szülők gyermekek iskolai esélyeire. Továbbá, azok a modellértékű iskolai innovációk, amelyek sikereket tudnak felmutatni. Nem kevésbé fontos kérdés az, hogy mennyire motiváltak a pedagógusok. Hogyan is állunk a hivatás melletti elkötelezettséggel napjainkban? És mi mindentől függ a hivatástudat? A motiváció ily módon nem pusztán pedagógiai és pszichológiai, hanem politikai, társadalmi, gazdasági jellegű probléma is. A legszélesebb értelemben vett kulturális közügy. A hatodszor megrendezendő Miskolci Taní-tani Konferencián ennek az ügynek a minél alaposabb körüljárásában segítettek az előadók; pedagógiai, pszichológiai, andragógiai, oktatáspolitikai adalékok volt minden előadás. 

A plenáris előadásokat Szivák Judit és Knausz Imre (házigazda) tartották meg. Szivák több saját szülői élményből merítve olyan történeteken keresztül szemléltette a demotivációs pedagógiai „módszereket” a Hitek és tévhitek a motivációról című előadásában, mint: 
- „a tanulás nem játék” 
- „csak tanulni kell” 
- „gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni”

Míg Knausz az Iskolai demotiváció – amnéziás demokrácia –ról beszélt a témára való ráhangolódásként.

Délután az alábbi három szekció előadásain vettem részt, s ezekről számolok be:

JÓKEDVŰ TANULÁS (I/3.szekció)

Gaul Emil - Jakab Feri útja Nyírmeggyesről Frankfurtba, arról szólt, hogy az ország leghátrányosabb településéről egy-egy lámpa újrahasznosított anyagokból hogyan kerül ki a Frankfurti Vásárba. A hallgatók a kiállított tárgyak mellett idegen nyelven érveltek, ennél nagyobb ösztönzést nem lehet elérni  egy diáknál, mint a sikerélmény.

Fabulya Zoltánné - A „Mocmó”. Nem mumus a módszertan – egy csoportprojekt bemutatása címmel a Szegedi Tudományegyetem előadója azt érzékeltette, hogyan válnak motiválttá a rajz oktatását tanuló hallgatók egy módszertan kidolgozásakor, ha saját maguk által kitalált figura lesz a középpont.

Orosz Csaba (VINYL) Vizuális Nevelés Labor Nyíregyháza, pecha kucha előadást tervezett, de hagyományos bemutató lett belőle, részletes ismertetéssel hogyan motiválhatók a diákok egy művészeti csoportban. További információk: http://vinylprojekt.blogspot.hu/ .

Béres Mária, a Debreceni Tudományegyetem  képviseletében, a Hagyományos tartalmak nem hagyományos keretek között előadásában arról beszélt, hogy a speciális igényű gyerekek mitől teljesítenek jobban egy hagyományostól eltérő tanulási környezetben, amelyet az előadó maga tervezett és készített el, a berendezéstől a tanulási segédeszközökig.

Czike Bernadett (Pannon Tudományegyetem) a tanítási-tanulási módszerről, mint motivációról tartott előadást.

A szekció előadásai a motiváción túlmutatóan arra tértek ki, hogy a tanulás lehet örömteli, sőt! Élményekben gazdag is, itt elsősorban a művészeti tanítás-tanulás és a speciális igényű tanulók tanítása adta a jó gyakorlatok bemutatást.

A TECHNOLÓGIA ÚTVESZTŐIBEN (II/3.szekció)

Ez a szekció olyan példákat mutat be, amelyben a technológiai fejlődés új utakat nyit meg a motiválásban.

Lehmann Miklós, az ELTE TÓK tanáraként a Facebook kutatását mutatta be a Motiváció és interakció aspektusából. Arról beszélt, hogyan lehet motiválni a tanító és óvónő hallgatókat a modern technológia által.

Buda András (Debreceni Tudományegyetem) a Digitális társadalmi csoportokról tartott előadást; amely tulajdonképpen inkább emlékeztetőként hatott, mint újszerűen, mivel a szekcióban ülők többnyire ezt a területet jól ismerő, témájukba vágó ismertekkel már rendelkező szakemberek.

Barnucz Nóra,  a nyíregyházi  tanítónő jórészt idősebb kollégáinak tapasztalataira támaszkodva sorolta fel  „Az oktatástechnika elmúlt 50 évének kudarca”-it. Bár elsősorban a hátrányokra és a hiányosságokra került a hangsúly, mégis számos jó tulajdonságok is akarva-akaratlanul felbukkantak. Valóban teljeskörű képet kaptunk az oktatást segítő eszközökből.

Csorba Fanni a Miskolci Tudományegyetem hallgatójaként  „Az online generáció – Egy megfigyelés első tapasztalatai” előadásában egy osztályközösség Facebook oldalát figyelte huzamosabb ideig az OTDK dolgozatához.

Benedekné Fekete Hajnalka a turai Hevesy György Általános Iskola „Hálószövés”-éről tartott előadást egy roppant nehéz műfajban (pecha kucha), amely az iskola tanórák elektronikus és online kiterjesztését jelenti, a szülök megelégedésére.

Zakupszki Tünde, az ELTE PPK Andragógia MA hallgatójának előadása A Kíváncsi Elmék, avagy a neveléstudományi szakértők a gondolatok hálójában előadása 20x20 másodpercben (pecha kucha) szólt egy szakértői csoport mintaprojektjéről, a CMI-2012-ről.

KÖZÖSSÉGEK ÉS KULTÚRÁK (III/4. szekció)

Galambos Rita, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány  munkatársa „Lehet-e motiváló, ami kötelező, avagy szeressük-e a kötelező közösségi szolgálatot?” címmel tartott előadást és megpróbálta ráhangolni a hallgatóságot a következő előadásra. A szervezet a közösségi szolgálat körüli bizonytalanságokat kívánja eloszlatni és segítőkezet nyújtani az iskoláknak.

Matolcsi Zsuzsa,  Iskolai közösségi szolgálat – lehetőségek és korlátok. „Az iskolai közösségi szolgálat tehát mindenekelőtt pedagógiai eszköz. Minden, az iskolai közösségi szolgálatban résztvevő szereplőnek tisztában kell lennie a tevékenységek tanulási céljával, hiszen a szolgálat nemcsak azért történik, hogy változzon és jobb legyen a világ, hanem azért is, hogy a tevékenységbe bekapcsolódó fiatalok (és felnőttek) fejlődjenek. Fejlődjenek személyes és szociális kompetenciáik, szert tegyenek az iskolapadban nem elsajátítható tudásra és készségekre. Így a közösségi szolgálati tevékenységek a tantárgyak nélkülözhetetlen kiegészítőivé válnak.”

Karlowits-Juhász Orchidea, azt járta körbe, hogy „Kinek szárny, kinek púp.” Miskolci körkép a kötelező közösségi szolgálat bevezetésekor. 28 helyi iskolát érint a problémakör és igencsak eltérő elképzelések vannak a szolgálat bevezetésével kapcsolatban. Vannak egyházi iskolák, amelyekben eddig is voltak ilyen foglalkozások, mindenféle törvényi kényszer nélkül. Vannak iskolák, amelyek pánikba estek a megfelelés miatt és vannak akik lelkesek és olyanok is, akik még nem foglalkoztak azzal, hogyan is kellene ezt megvalósítani.

Varga Eszter, a Debreceni Tudományegyetem doktorandusz hallgatója, a Kulturális különbségek és tanulási motiváció kapcsán a kelet-ázsiai mintázatokról szólt egy számomra igen érdekes megközelítésből. A konfuciánus erkölcsi tanítások „motiválják” a tanulókat; amely során olyan erős a külső megfelelési vágy, hogy már belsővé válik. Az előadó nagyon alaposan járta körbe hogyan válik a tanulási motiváció komoly tanulási eredményekké, nézzük csak meg a rangsorban dobogós helyeken szerepelnek, amik gazdasági növekedéssé válnak.

Tomory Ibolya, a Debreceni Tudományegyetem oktatója a Hátrányos helyzetű fiatalok és felnőttek tanulási motivációiról beszélt a Kelet-Afrikában. A felelevenített életképek alapján rajzolódott fel, hogy olyan alfabetizációs programok zajlanak, amelyek elvégzését követően az egyének, bankszámlát nyithatnak, kölcsönt vehetnek fel, el tudják készíteni napi bevétel-költség elszámolásaikat, jogosítványt szerezhetnek, folyóiratok vagy biblia (szentírások) olvasását már kevesebben jelölik meg célként.

Teresa Amabile a Harvard Egyetem tanárának megfogalmazásában a motiváció így hangzik: "A művészetekben, a tudományokban vagy az üzleti világban a valódi kreativitás forrása mindig az a vágy, hogy azért csináljunk valamit, mert az mélységesen kielégítő és személyes kihívást jelent."

Ajánlott szakirodalom

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése