2013. február 10., vasárnap

A Kíváncsi Elmék, avagy a neveléstudományi szakértők a gondolatok hálójában


A 21. század népszerű tudománya a hálózatelmélet. A közvélemény is egyre érdeklődőbb a Barabási által népszerűvé vált hálózatgondolat iránt. A közösségi hálózatok nagyon közkedveltek lettek nem csak a mindennapi életben, de a tudományos területen is. A hálózati közösségek hallatán elsőként a hétköznapi megoldások jutnak az eszünkbe és olyan online kapcsolattartási platformok, mint az IWIW, a Facebook, a Google+, a Twitter, a Twoo, a Badoo, stb.


Aki kicsit belekóstol a hálózati létbe, és némi jártasságra tesz szert az IKT és a web 2.0-es alkalmazások terén az követi az érdeklődésére számot tartó személyeket a Ustream és más podcast csatornákon, a SlideShare -en, a blog hálózatokban vagy akár a 3D virtuális térben. Az emberek szeretnek új kapcsolatokat létesíteni, s akik eddig eljutnak a hálózatépítésben, azok a szakmai érdeklődésüknek megfelelően folytatják. Így csatlakoznak a LinkedIn, az Academia.edu, a ResearchGate vagy más még kevésbé népszerű közösségekhez. De hogyan is kerülnek egymás köreibe a tagok? Valódi vagy a virtuális ismeretség van előbb-e, mint a másik; de ma már a szakmai közösségek esetében sem egyértelmű a válasz. Az egyén akármerre tekint szerepeiben, hálózatban találja magát, az emberek közötti kapcsolatok és interakciók életre hívják az emberi lét olyan új dimenzióit, amelyekkel az egyének nem rendelkeznek. Az, hogy mire is képesek a közösségi hálózatok, és hogyan alakítják a sorsukat? A közösségi oldalak kiterjesztik és újradefiniálhatják kapcsolatainkat, hogy mit tekintünk a barátság, a kollegialitás, a szakértőség kritériumának, miközben egyszersmind elősegítik a kötelékek fenntartását egy a tágabb embercsoporton belül. 

Nemcsak a közvetlen kapcsolatainkat ápoljuk ezekkel az emberekkel! A mások közötti kapcsolatokat is sokkal nagyobb figyelemmel követjük az online világban. Az interakciók jellegét lényegesen befolyásolja maga a közvetítő közeg. A kommunikációs- és web 2.0-es kultúránk még nem olyan fejlett, hogy tartós párbeszédeket tudjunk fenntartani, ehelyett rövidebb aktivitási hullámok jellemzik kapcsolatainkat, ha pedig érdektelenné válnak számunkra, akkor sem szakítjuk meg a ismeretséget. Azt tapasztaljuk, hogy az online interakciók nagy számban még mindig tipikusan cselekszünk hagyományos módon, miközben áttelepültünk a kibertérbe. Az emberek felgyorsult mozgása és a földrajzi tér zsugorodása sokkal nagyobb távolságok áthidalásával létesíthetünk kapcsolatokat. Valamint többféle emberekkel kerülünk kapcsolatba, jóval változatosabb célokból. Miközben a hálózati gondolkodás, a hálózati lét interdiszciplináris tudománnyá fejlődött, amelynek szerepe van a neveléstudományban is, addig éppen ezen a területeken mozdul nehezen kapcsolatépítés.


A KONNEKT-2012 konnektivista facebook csoport záró hetében többek részéről felvetődött az igény, hogy továbbra is kapcsolatot tartanának egymással, sőt akár egy másik csoport keretében, más feltételekkel. Így jött létre a tavalyi év közepén a CMI-2012 szakértőkből álló csoport. A kutatásom azt vizsgálja, hogy mi motiválja a csoporttagokat és mennyiben mások, ha nem a kreditek megszerzése vezérli, hanem a szakmai tapasztalatcsere. Azt a célt tűzték magunk elé, közösen tanulmányozzák, hogyan is működik a konnektív tudásszerzés/tudásépítés egy szakértői csoportban. A féléves időszak tevékenysége, kommunikációs- és csoportfolyamatai érdekesen alakultak.


1.)    dia: Az elnevezés Fehér Pétertől származik, aki az EDUTUS főiskolán tanít. A Kíváncsi Elmék arra kíváncsiak elsősorban, hogy hogyan működik a tudásátadás és tudásépítés a 21.sz. elején. A csoport vezetője Péter, magam pedig igyekszem inspirálni a tagokat a célok elérése érdekében.
2.)    dia: A csoport tagjai neveléstudományi szakemberek, akik részben pedagógusok, részben andragógusok, illetve az oktatási ágazat más területein tevékenykednek. Van több doktori végzettségű, doktorandusz hallgatók és tapasztalt oktatók a főiskolákon, egyetemeken és az általános iskolákban, de van középiskolai tanár, illetve igazgató; speciális igényű tanulók oktatói.
3.)  dia: A KONNEKT csoport  utolsó hetében vetődött fel az az ötlet, hogy akik ráéreztek a közös gondolkodás ízére, továbbra is tarthassák a kapcsolatot egymással, illetve új tagok ajánlásával, bevonásával bővítsük a csoportot. Ekkor 2012. május 20-a körül járunk. 
4.)    dia: A kezdet kezdetén a csoport 5 fő körül volt, majd egyre bővült, a csúcspontját szeptemberben érte el, amikorra kialakult a tematikus diskurzus. A csoport létszáma 11-23 fő között mozog. Az a helyzet, hogy a szakembereknek sincs tapasztalata egy virtuális szakmai közösség működésében, életében.
5.)   dia: A 21. század népszerű tudománya a hálózatelmélet. A közösségi hálózatok nagyon közkedveltek lettek nem csak a mindennapi életben, de a tudományos területen is. Míg a hétköznapi közösségekben passzív tagként is el lehet lenni, addig a szakmai közösségek is és a 21. század is az interaktivitást várja el. Nem lehet nem reflektálni a világ dolgaira.
6.)    dia: A hálózati közösségek hallatán elsőként a hétköznapi megoldások jutnak eszünkbe és legtöbben azokat a lehetőségeket sem aknázzák ki teljesen, mert nem ismerik teljes körűen a használatát; ilyen pl. a Facebook is; ahol a csoportunk szerveződött és kommunikációs felületként is szolgál.
7.) dia: Eleinte kötetlenség jellemezte a diskurzus témáit, ami jelentősen eltérített céljainktól és a tudományos megfigyeléseinktől. Változtattunk… Mi legyen a téma? Miről folyjék a diskurzus? Arról ami egy neveléstudományi szakembert érinthet, érdekelhet. Alapvető didaktikai kérdések: mit, hol, hogyan?
8.)  dia: Mitől lesz együttgondolkodó egy szakértői csoport? Pár fontos tényezőt soroltam fel. A közös tudásépítés ciklikus elemei meghatározóak. De, a tagok részéről elvárt a téma iránti érdeklődés is. A konnektív tanulás és különösen a közös tudásépítés  vállalása - vagyis rendszeresen “betesz a közösbe”.
9.) dia: Itt néhány jól sikerült válogatást láthatunk a tagok blogbejegyzéseiből több témát érintően. Jellemzően a tagok részérő olyan gondolatok fogalmazódtak meg, amelyek a zárt csoportunknál szélesebb érdeklődésre is számot tarthatnak, így az önálló blogbejegyzések vitát generálhatnak kívülállók részéről, egyben figyelemfelkeltő is.
10.)  dia: A Facebook nem csak csoportok létrehozására és működtetésére alkalmas felület, de számos alkalmazásai révén lehetőséget biztosít különböző szempontú elemzésére is, ebből már látható volt néhány ábra, és a következőkben is bemutatok párat. Ezek elsősorban kapcsolati és interakciós megközelítésből jelentősek.
11.) dia: Az ábra azokat a témaköröket szemlélteti, amelyek újra és újra megjelenek a csoport interakciós folyamataiban, a gondolatok, a kommentek, a blogbejegyzések ezek közé a tartami csomópontok köré szerveződik a kommunikáció.
12.) dia: A csoport létformája a konnektivizmus. Itt ennek a kulcsszónak a lekérdezési találatait láthatjuk; jól mutatja, hogy mennyire megelőzte a felvetés a decemberi témahónapot. Már a megalakuláskor, a csoport működésének tisztázásakor is fontos kérdésként merült fel.
13.) dia: Éppen a 13. diára esett a gondolatok hálójában… nos, ez nem szerencsétlenségként inkább szerencseként fogható fel. Az első egy gráf, amely a személyek közötti interakciók irányát szemlélteti; míg a második ábra az interakciók milyenségét mutatja, az alábbi táblázat adatsorait jeleníti meg; így a személytől induló és hozzá érkező kommunikációs irányok és mennyisége jól mérhető.
14.)  dia: Ezek az  aktivitási mutatók elsőre csak mennyiségileg szembeötlőek, annyi olvasható le belőle, hogy egy-egy személy által posztolt cikk, tanulmány, vagy más megosztott tartalom milyen érdeklődésre tartott számot, hogy milyen diskurzust generált. Az interakciós mutatók a kommentek és lájkolásokat adja meg, amiket küldtünk és fogadtunk.
15.)    dia: Az 1. szakaszban a csoport kötetlen témakörben diskurált. A 2. szakaszban meghatározott témakörök és témahónapok szerinti gondolatcsere és tudásmegosztás folyt. Ám félidőben a csoport aktivitása alábbhagyott és érdemes újradefiniálni a módszereket, működési feltételeket.
16.)   dia: Dilemmák és kérdések… hogyan tovább….
17.)   dia: … egy cikk, egy tanulmány, egy előadás, egy érdekes könyv, egy film, egy megosztanivaló tartalom, amiről úgy tartja valamelyik résztvevő, hogy épülésünkre szolgálhat, amitől “gazdagabbak leszünk” és tovább gondolásra érdemes...
18.)   dia: Gondolati toplista.
19.) dia: Más a kapcsolati- és más az interakciós háló egy csoportban. Mások a csomópontok, személyek és tartalmi csomópontok folyton változnak …
20.)    dia: Köszönöm a figyelmet!

A CMI-2012 Facebook csoportja: https://www.facebook.com/groups/268944953203205/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése