2012. március 16., péntek

"itt ez az élet, amit sokszor nem nagyon értünk még..."


"Az információs társadalom (information society) elmélete szerint a társadalomban az információ előállítása, elosztása, terjesztése, használata és kezelése jelentős gazdasági, politikai és kulturális tevékenység. Ennek közgazdasági társfogalma a tudásgazdaság, amely szerint az értelem gazdasági hasznosításán keresztül érték jön létre. Ennek a társadalomtípusnak a sajátossága az információ-technológia központi szerepe a termelésben, a gazdaságban és általában a társadalomban. Az információs társadalmat az ipari társadalom örökösének is tekintik." <1>






1. Az információs társadalom technológiai környezete

"A digitális kultúra életünk számos olyan elemét is megváltoztatja, amelyek eddig rendíthetetlennek tűntek. Megújul, illetve változni kezd a közösség, a nyilvánosság, a személyes jogok, a tulajdon és az érték fogalma is. A közösségek formálódásában eddig meghatározó szerepet játszott a természeti környezet – digitális környezetben ez a szilárd alap eltűnik. A digitális platform lehetővé teszi az önkifejezési lehetıségek ugrásszerű megnövekedését: a technológia demokratikus jellege miatt bárki vagy bármely közösség meglehetősen nagy nyilvánossághoz juthat a világhálón." <4>


1.1. A digitális kultúra és technológiai környezet:
- eszközök, alkalmazások, kommunikáció
- közös pont: internet
- digitális állampolgár digitális tolltartója 
- offline és online élet: helyett vagy mellett?
- megosztás vagy megélés?
- hatás és visszahatás
- aktuális nézőpontunk és pradigmánk:
+ nem kommunikáció
+ nem függőség
+ nem társadalmi különbségek, esély
+ nem biztonság, kockázat
+ ismerkedés, alkalmazás, elemzés

1.2. A fontosabb fogalmi meghatározások:

Technológiai környezet:  

"A környezet fogalma szorosan kapcsolódik a rendszer fogalmához. A két fogalom egymás nélkül nem is definiálható. A környezet a rendszerre ható tényezők összessége. Egy konkrét rendszert pedig úgy definiálhatunk, ha felsoroljuk (vagy más módon meghatározzuk) elemeit és megadjuk, hogy az elemek között milyen kapcsolatok (hatások és kölcsönhatások) léteznek." (Wikipédia)

"A technológia az ember által készített olyan célszerű, az egyéni (emberi) képességeit megnövelő eszközökről (például gépek, anyagok és eljárások) valamint azok alkalmazásáról szóló ismeretek gyűjtőneve, amelyek segítségével az emberiség egyre többet tud megismerni, megváltoztatni, megőrizni stb. az őt körülvevő világból." (Wikipédia)

Ebben a kontextusban az informatikai technológia és annak környezete a releváns; nézzük csak ebből a megközelítésből is a meghatározást:

Információs- és kommunikációs technológia:

Az informatika már önálló tudományág, ezt megközelíthetjük a technológia felől úgy, hogy a számítógép végzi  az adatok rögzítését, kezelését, rendszerezését, továbbítását. Ez történhet egyrészt elméleti úton úgy, hogy módszereket, modelleket, formalizmusokat dolgoz ki a számítógépek készítéséhez és működtetéséhez. Másrészt mérnöki tevékenység által számítógépeket állít elő, illetve azokhoz elektronikai eszközöket alkot , mint hardvert; s azok rendszertervezéssel és -készítéssel azáltal, hogy a számítógépek működtető eszközeit hozza létre, illetve azokat szoftverrel működteti. Nem utolsó sorban alkalmazza a számítógépet azáltal, hogy különböző feladatok elvégzésére alkalmassá teszi, például: kereskedelmi rendszerek, orvosi mérő- és képalkotó alkalmazások, illetve rendszerek; nyilvántartások és könyvelő-, ügyviteli integrált vállalatirányítási megoldások, stb. A témához kapcsolódóan az alábbiakban az oktatási- és tanulási környezeteket, illetve IKT megoldásokat részletezem és sorolom fel, amelyek meglehetősen újszerűek és hatékony megoldásokat kínálnak.


2. Eszközrendszerek és alkalmazások

Mielőtt még valaki is azt gondolná, hogy 'megkeveredtem', akkor nem erről lenne szó, hanem egyszerűen összegyűjtöm, hogy milyen digitális kezdőkészlettel indultunk neki a kurzusoknak.

Már a kurzus megkezdése előtt rendelkeznünk kellett facebook azonosítóval, hogy csatlakozni tudjunk a KONNEKT csoporthoz és a Virtuális távoktatás csoporthoz; nevezhetném e-osztályteremnek is.

A másik létehozandó a blogbejegyzésekhez szükséges felület. Én a google bloggerét választottam a könnyebb kezelhetőség érdekében.

Ugyancsak a google hírolvasóját, a google readert állítottambe magamnak a g-mail fiókomhoz. Ha, már minden google, akkor nézzük hogyan tovább... lecseréltem a böngészőmet Chromra. Regisztráltam még a Panoraminon, ez egy nemzetközi honlap, ahová bárki feltöltheti digitális fotóit és pozicionálhatja azokat a Google Maps-en. 


A következő művelet a miniblog, vagyis a twitter azonosító létrehozása volt a feladat, ha még nem rendelkeztünk ezzel a csivitelővel.

A SecondLife-os avatar létrehozása a virtuális oktatási órákhoz szükséges, amíg a Ustream a webináriumi előadáshoz nélkülözhetetlen.

A kurzusokhoz kapcsolódó gondolataink feltérképezése is a feladatok egyike. S, mindezekhez használjuk még a YouTube-t.

2.1. Az alkalmazások jellemzői:
  • digitális megjelenés
  • forráskritika mindennapi gyakorlása
  • állandóság.
  • másolható
  • információs írástudás szab határt
  • mások, mint a „hagyományos” elemek
  • megváltoztatták életünket
  • meg kell tanulni élni vele
  • innovatív, dinamikus hálózat
2.2. Az alkalmazások:

virtuális környezetek:

élőhang és élő videó megosztása:

fénykép,állókép,közös(ségi) kép:

videó és podcast:

geolokáció:

mikroblog:

közösségi tartalom és közösségi címke:

prezentáció közösen, a közösségnek: 

közösségi dokumentumok:

gondolattérkép:

biztonságos internethasználat:

keretrendszer:

közösség:

oktatási segédanyag:
http://www.mediatudor.hu/


Infotér konferencia - Szalai Annamária előadása



Források:
1.) Wikipédia

2-3.) Ollé János kurzus előadásai
4.) Rab Árpád: A digitális kultúra környezete

További információk a témához:
Panoramio - képes közösség
Gowalla az utazással és a turizmussal kapcsolatos élmények

2 megjegyzés:

  1. Kedves Tünde! Egy újabb rendszerezett blog, mely jegyzetként is nagyon hasznos! És még + információkat is hordoz.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm, igyekeztem. Bizonytalankodtam a megosztható tudást illetően. De, bízom abban, hogy így másoknak is könnyebb a tolltartóba tenni.

    VálaszTörlés