2012. március 3., szombat

Itt az IT-generáció


Digitális nemzedék elmélet, felhasználói szokások és jellemzők
Az infokommunikációs technológiák fejlődése nagyfokú hatást gyakorol a különböző generációkra és mindennapi életünkre, a gazdaságunkra, és a társadalmunkra. A társadalmi változásokat közelítsük meg a generációs-elméletek felől, hogy, hogy érzékelhetővé váljanak azokat a kulturális, szocializációs különbségek, amelyek megfigyelhetőek a különböző korosztályok között.
A generációs-modell elméletekhez kapcsolódó csattanós, de sommás elnevezéseknek nézzünk kicsit a mélyére:
-          1925-1945-ös évtől született: veterán generáció
-          1946-1964-es években született: baby-boom generáció,
-          1965-1979-es években születetteket fogalmazza meg: X-generáció kifejezés
-          1980-1995 között született: Y-generáció (milleniumiaknak is nevezik)
-          illetve már nem a legfiatalabbak az 1996-tól született Z-generáció

Minthogy a társadalom fejlődik, a generációs modellekben is új elnevezés látott napvilágot az α (alfa) generáció, ők a csecsemők.

Veterán-generáció: idős korban találkoztak először az internettel, számukra az IKT már önmagában is kihívás. Számukra a digitális társadalom kezelése nehézségeket okoz.

Baby-boom generáció: életük közepén találkoztak az internettel. A munkavégzésükbe és hétköznapjaikba egyre nagyobb intenzitással építik be az Internetet. Új utakra, tudásra, információra, cselekvésre vágynak, karriert építenek.

X-generáció: ők a „hírnöknemzedék”, az átmeneti generáció. Kamasz- és ifjúkorukban találkoztak az internettel. Életvitelüket alapvetően meghatározza a hálózati lehetőségek sora. Legtöbbjük képes a megújulásra a technológiák fejlődésével.

Y-generáció: ők azok, akik már gyermekkorukban találkoztak az internettel; ők az első hullámos digitális nemzedék. Életükben napi rendszerességgel jelen van az Internet. Ők azok akik hamarosan megjelennek a munkaerőpiacon, ezzel komoly kihívást jelentve az X generáció számára. Az IKT-t minőségileg magasabb szinten sajátították el, mint az előző generáció. A korábbi generációkhoz képest ők a szkeptikusok, akik a saját képességeik és tudásuk növelésével erősítik társadalmi helyzetüket, egyben biztonságra törekszenek.  Ők azok, akik értékelik a csoportos teljesítményt, a közös erőfeszítéssel elért eredményeikben hisznek. Mi több, élvezni is akarják a munkát! Nagyra értékelik demokratikus, formalitásoktól mentes munkakörülményeket; mondhatjuk úgy is, hogy náluk az információszabadság elsőbbséget élvez.

Z-generáció: teljes egészében beleszülettek abba a világba, amelyet egyre inkább meghatároznak a különböző digitális technológiák. Itt az IT-generáció.

Ők már elődeiktől egy teljesen eltérő világlátással bírnak, s ezt a helyzetüket megfeleően képviselik is. A modern technikákat és az informatika eszközöket természetességgel kezelik, az online világ velük együtt vált nagykorúvá és lett személyiségükkel eggyé. Társadalmi kapcsolataikat egy időben élik meg a valós és a virtuális világban. Kezdeményezőek és bátrak, kevésbé kételkednek saját képességeikben. Gyakran korlátaik határát sem érzik.

Teljesen más világot építenek, hiszen nem a hagyományos munkakultúrát képviselik, hanem az okostelefon és az internet segítségével a világ bármelyik pontján elvégzik feladataikat, létrehozzák virtuális közösségeiket. Számukra magától értetődő, hogy mindennapi kommunikációjukat, érzelmi, társas életüket, alkotókedvüket és játékosságukat az internet, a mobiltelefon és már digitális eszközök segítségével, egymással és a legszélesebb nyilvánossággal osztva élik meg, hiszen ők már a digitális korral együtt nőttek fel.
Kommunikációik egyre mobilabb közegben valósulnak meg és összemosódnak a munka és szórakozás határai, az eszközeik a legmodernebbek, mondhatjuk úgy is, hogy „trendi”.
A kutatások szerint sokan aggódnak az miatt, hogy ha az Y és a Z vagyis a digitális generáció tagjai a celebek uralta bulvárkultúrában nőnek fel, akkor milyen is az önképük.

A legtöbb kutatási eredmény azt mutatja - az általánosan elterjedt vélekedéssel ellentétben -, hogy mindez mégsem szigeteli el őket; bár egy sajátos virtuális világot konstruálnak maguknak. Az általuk használt technológiák akkor nyerik el valódi értelmüket, ha lehetővé teszik számukra, hogy bárhol és bármikor kommunikáljunk, mindenféle tartalmat használjanak és ezt meg is tudják osztani másokkal; s ennek akkor van igazán értelme, ha egyre inkább magunk válnak ezeknek is létrehozóivá.

Digitális nemzedék jellemzői:
-          gyors információszerzés
o   multimédiás alkalmazások használata: a képek reneszánszukat élik
o   célirányos infromáció és tartalomkeresés
o   hiperlinkek használata
o   általában türelmetlenek 
o   tudásmegosztás
o   felfokozott információszerzés ("lopom")
-          ingerfalás: Ez mennyire normális? Hiperaktív a gyerek?
o   többcsatornások
o   böngészés hívja elő bennük újra és újra 
-          sokcsatornás figyelem:
o   multitasking üzemmódra kapcsolva
o   frusztrációt is okozhat
o   monotónia elviselésének késleltetett képességének gyengülése
-          érzelemkezelés: ez egy   pszichológiai fogalom
o  érzelmi inkontinencia: szükségét érzik a megerősítésnek: "létezem"
o   mozaikszerű érettség: sokféle forrás, sokféle ismeret
-          időkezelésük
o   azonnali jutalmak
o   az időkezelés bizonytalanságai: ha nem elég érdekes a feladat, hárítással reagál
o   always online: pc és/vagy okostelefon
o   flow: tökéletes élményre vágyik
-          nyelvhasználat és kommunikáció
o   helyesírás hiányos
o   szlengeket használ
o   emotikonok-kal "ír"
o   új szavak a köznyelvben (is): beemelődnek új szavak pl. lájkolni
-          hálózatosodás
o   horizontális kapcsolatok: ismerős és ismeretlenekkel együtt; ofline kapcsolatok
o   webkettes eszközök
o   közösségi oldalak
o   szinkron kommunikáció
o   informális tanulás
-          önálló tanulás: felgyorsuló információk
o   érdeklődésalapú
o   szórakoztató játékok, filmek, zenék, klippek
o   véletlenszerű leágazások mentén jut el az információkhoz
-          a tudás új értelmezése:
o   ünnepnapi tudás/hétköznapi tudás
o   hasznosítható tudás
o   az információhoz való hozzáférés
o   miből lesz emléknyom (nem kell mindenre pontosan emlékezni
-          tekintélyhez való viszony: a tanári tekintély elvesztésével is járhat
o   interaktivitás: azonnal utánanéz az interneten 
o   tájékozódási pontok: „az interneten olvastam”
o   médiasztárok formálják énképüket
o   hiteles online személyiségekre van szükségük

Az infokommunikációs technológiák fejlődésével nem csak az IKT-t fejezhetjük ki - a fejlődés mentén - verzió számokban, mint ahogyan arról a korábbi bejegyzésemben írtam, hanem a társadalmi fejlődést is meg tudjuk különböztetni ezáltal.

De, a magam részéről a most megszületett alfa generációt már az avatár nemzedéknek vélem.


Tundy, a blogger

Források:
Csepeli György - Prazsák Gergő: Örök visszatérés? Társadalom az információs
korban. Jószöveg Műhely, Budapest, 2010.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése