Az infokommunikációs technológiák fejlődése nagyfokú
hatást gyakorol a különböző generációkra és mindennapi életünkre, a
gazdaságunkra, és a társadalmunkra. A társadalmi változásokat közelítsük meg a
generációs-elméletek felől, hogy, hogy érzékelhetővé váljanak azokat a
kulturális, szocializációs különbségek, amelyek megfigyelhetőek a különböző
korosztályok között.
A generációs-modell elméletekhez
kapcsolódó csattanós, de sommás elnevezéseknek nézzünk kicsit a mélyére:
-
1925-1945-ös
évtől született: veterán generáció
-
1946-1964-es
években született: baby-boom generáció,
-
1965-1979-es
években születetteket fogalmazza meg: X-generáció kifejezés
-
1980-1995
között született: Y-generáció (milleniumiaknak is nevezik)
-
illetve már
nem a legfiatalabbak az 1996-tól született Z-generáció
Minthogy a társadalom fejlődik, a
generációs modellekben is új elnevezés látott napvilágot az α (alfa) generáció, ők a csecsemők.
Veterán-generáció: idős korban találkoztak először az internettel,
számukra az IKT már önmagában is kihívás. Számukra a digitális társadalom
kezelése nehézségeket okoz.
Baby-boom generáció: életük közepén találkoztak az internettel.
A munkavégzésükbe és hétköznapjaikba egyre nagyobb intenzitással építik be az Internetet. Új utakra, tudásra,
információra, cselekvésre vágynak, karriert építenek.
X-generáció: ők a „hírnöknemzedék”, az átmeneti
generáció. Kamasz- és ifjúkorukban találkoztak az internettel. Életvitelüket alapvetően
meghatározza a hálózati lehetőségek sora. Legtöbbjük képes a megújulásra a
technológiák fejlődésével.
Y-generáció: ők azok, akik már gyermekkorukban
találkoztak az internettel; ők az első hullámos digitális nemzedék. Életükben
napi rendszerességgel jelen van az Internet. Ők azok akik hamarosan megjelennek
a munkaerőpiacon, ezzel komoly kihívást jelentve az X generáció számára. Az
IKT-t minőségileg magasabb szinten sajátították el, mint az előző generáció. A
korábbi generációkhoz képest ők a szkeptikusok, akik a saját képességeik és
tudásuk növelésével erősítik társadalmi helyzetüket, egyben biztonságra
törekszenek. Ők azok, akik értékelik a csoportos teljesítményt, a közös
erőfeszítéssel elért eredményeikben hisznek. Mi több, élvezni is akarják a
munkát! Nagyra értékelik demokratikus, formalitásoktól mentes
munkakörülményeket; mondhatjuk úgy is, hogy náluk az információszabadság
elsőbbséget élvez.
Z-generáció: teljes egészében beleszülettek abba a
világba, amelyet egyre inkább meghatároznak a különböző digitális technológiák.
Itt az IT-generáció.
Ők már elődeiktől egy teljesen eltérő
világlátással bírnak, s ezt a helyzetüket megfeleően képviselik is. A modern
technikákat és az informatika eszközöket természetességgel kezelik, az online
világ velük együtt vált nagykorúvá és lett személyiségükkel eggyé. Társadalmi
kapcsolataikat egy időben élik meg a valós és a virtuális világban. Kezdeményezőek
és bátrak, kevésbé kételkednek saját képességeikben. Gyakran korlátaik határát
sem érzik.
Teljesen más világot építenek, hiszen nem a
hagyományos munkakultúrát képviselik, hanem az okostelefon és az internet segítségével
a világ bármelyik pontján elvégzik feladataikat, létrehozzák virtuális
közösségeiket. Számukra magától értetődő, hogy mindennapi kommunikációjukat,
érzelmi, társas életüket, alkotókedvüket és játékosságukat az internet, a
mobiltelefon és már digitális eszközök segítségével, egymással és a
legszélesebb nyilvánossággal osztva élik meg, hiszen ők már a digitális
korral együtt nőttek fel.
Kommunikációik egyre mobilabb
közegben valósulnak meg és összemosódnak a munka és szórakozás határai, az
eszközeik a legmodernebbek, mondhatjuk úgy is, hogy „trendi”.
A kutatások szerint sokan aggódnak az miatt, hogy ha az Y és a Z vagyis a digitális generáció tagjai a celebek uralta
bulvárkultúrában nőnek fel, akkor milyen is az önképük.
A legtöbb kutatási eredmény azt mutatja - az
általánosan elterjedt vélekedéssel ellentétben -, hogy mindez mégsem szigeteli
el őket; bár egy sajátos virtuális világot konstruálnak maguknak. Az általuk
használt technológiák akkor nyerik el valódi értelmüket, ha lehetővé teszik
számukra, hogy bárhol és bármikor kommunikáljunk, mindenféle tartalmat használjanak
és ezt meg is tudják osztani másokkal; s ennek akkor van igazán értelme, ha
egyre inkább magunk válnak ezeknek is létrehozóivá.
Digitális nemzedék jellemzői:
-
gyors információszerzés
o
multimédiás alkalmazások használata: a képek reneszánszukat élik
o
célirányos infromáció és tartalomkeresés
o
hiperlinkek használata
o általában türelmetlenek
o
tudásmegosztás
o
felfokozott információszerzés ("lopom")
-
ingerfalás: Ez mennyire normális? Hiperaktív a gyerek?
o
többcsatornások
o
böngészés hívja elő bennük újra és újra
-
sokcsatornás figyelem:
o
multitasking üzemmódra kapcsolva
o
frusztrációt is okozhat
o
monotónia elviselésének késleltetett
képességének gyengülése
-
érzelemkezelés: ez egy pszichológiai fogalom
o érzelmi inkontinencia: szükségét érzik a megerősítésnek: "létezem"
o
mozaikszerű érettség: sokféle forrás, sokféle
ismeret
-
időkezelésük
o
azonnali jutalmak
o
az időkezelés bizonytalanságai: ha nem elég
érdekes a feladat, hárítással reagál
o
always online: pc és/vagy okostelefon
o
flow: tökéletes élményre vágyik
-
nyelvhasználat és kommunikáció
o
helyesírás hiányos
o
szlengeket használ
o
emotikonok-kal "ír"
o
új szavak a köznyelvben (is): beemelődnek új
szavak pl. lájkolni
-
hálózatosodás
o
horizontális kapcsolatok: ismerős és
ismeretlenekkel együtt; ofline kapcsolatok
o
webkettes eszközök
o
közösségi oldalak
o
szinkron kommunikáció
o
informális tanulás
-
önálló tanulás: felgyorsuló információk
o
érdeklődésalapú
o
szórakoztató játékok, filmek, zenék, klippek
o
véletlenszerű leágazások mentén jut el az információkhoz
-
a tudás új értelmezése:
o
ünnepnapi tudás/hétköznapi tudás
o
hasznosítható tudás
o
az információhoz való hozzáférés
o
miből lesz emléknyom (nem kell mindenre pontosan
emlékezni
-
tekintélyhez való viszony: a tanári tekintély elvesztésével is járhat
o
interaktivitás: azonnal utánanéz az interneten
o
tájékozódási pontok: „az interneten olvastam”
o
médiasztárok formálják énképüket
o
hiteles online személyiségekre van szükségük
De, a magam részéről a most megszületett alfa generációt már az avatár nemzedéknek vélem.
Tundy, a blogger
Források:
Csepeli György - Prazsák Gergő: Örök visszatérés? Társadalom az információs
korban. Jószöveg Műhely, Budapest, 2010.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése