A Virtuális távoktatás kurzus tavaszi feladataként került meghatározásra a páros munka. Az ELTE PPK virtuális Kampuszán az 530-as osztályteremben elhelyezésre kerültek a ‘hangos dobozok’ amelyekből lehetőség, kedv, szimpátia, ismeret és egyéb szempontok szerint válogathattunk. A lényeg, hogy párosan hallgassuk meg és párosan készüljön el az írásmű. Instrukciók szerint, mindkettőnk blogjában (Orsi blogbejegyzése) jelenítsük meg és készüljön közös dokumentumban is.
A párban történő
meghallgatás is elég speciális helyzet,
mivel több párnak is akkor volt találkozója az osztályteremben amikor nekünk,
és az ‘áthallások’ a tananyagban többeket zavartak. Így mi is állandóan résen
álltunk, hogy mikor üres a terem, … így jobb híján hajnalban talákozott a mi
párosunk: Orsi + Tünde.
A következő témakörökből
lehetett választani:
1. oktatási módszerek
2. tervezés
3. felhasználói sajátosságok
4. differenciálás
5. értékelés
Többször visszatértünk a
virtuális osztályterembe, minden tananyagot meghallgattuk, majd döntöttünk. Nem
a matematikai differenciál számítás bonyolult képleteinek segítségül hívásával,
hanem az oktatás - tanulás szakmai szempontok figyelembevételével választottuk
ki a legnehezebbet, amire majd senki nem gondol … tévedtünk, eddigi munkák
túlnyomó többségében erről szól.
A hanganyag
többszöri meghallgatása során már egészen jól kezelhetővé vált az is, hogy a
mellettünk “hallgató” párok által lejátszott tananyagot a blokkolással, a saját
magunk számára ‘hallhatatlanná’ lehetett tenni egyetlen kattintással. Nos, most
megosztanánk veletek a ‘kiválasztottat’:
4-es HANGANYAG
“Differenciált
tanulásszervezés, differenciálás mint taneszköz értékelési alapelv: A
differenciálás, mint a tanulók közötti különbségek figyelembevétele a taneszközök
esetén elsősorban abban szokott kimerülni, hogy a kiváló technika
lehetőséget ad a tanulók számára, hogy valamely tanulási feladatok egyéni
időütemezéssel, egyéni időbeosztás szerint végezzenek el. A taneszközről való
gondolkodásban ez a szempont a domináns, ez uralja az átlagos felhasználók
szemléletét is. A taneszköz nagyon fontos funkciójáról van szó, számos szép
példát láthatunk arra, amikor ez a pedagógiai feladat teljesül.
A
differenciálás szemléletmódja ennél
azonban egy kicsit tágabban értelmezhető. Nem minden eszköz vállalja
fel, de nem számít ritka megoldásnak az sem hogy ugyanabban a témában,
ugyanazon tanulói csoporton belül egyszerre több módszertani megoldással, több
munkaformában is bevethető.
Gyakori
példa, hogy pedagógusok a gyakorlás során igyekeznek a különböző teljesítményre
képes tanulók egyéni igényeit figyelembe venni, ez a legtöbbször több vagy
kevesebb feladat kijelölésével próbálják meg elérni, ami nem felel meg a
differenciált tanulásszervezési feladat elvének, csak látszat megoldást
jelenti.
A tanulók
közötti különbségek figyelembevételének csak ritkán van szerepe a feladatok mennyiségének,
sokkal fontosabb, hogy a különböző tanulók nem több vagy kevesebb , hanem más
jellegű feladatot kapjanak. Ennek a didaktikai feladatnak megoldására a
taneszközök alkalmazására ideálisnak látszik amennyiben felvállalják ezt a feladatot.
A taneszközök a tanulók közötti eltérő tanulásszervezési stratégiák
kivitelezésében hatalmas jelentőséggel bírhatnak, ha erre a tervezők és fejlesztők is időben gondolnak. Egy taneszköz
akkor biztosítja a differenciált tanulásszervezést, hogy ha diagnosztikai
eszközökkel segíti felismerni a tanulók közötti különbséget vagy méginkább
segíti a pedagógust annak kiválasztásában hogy a tanuló milyen információkat,
milyen feladatokat kapjon, összességében milyen tanulási útvonalakat jelöljön
ki számára a pedagógus.
A
tanulásszervezésben megjelenő feladatok differenciálás
alapelvének érvényesítése nem a taneszközök, hanem a pedagógus feladata,
de a megfelelő taneszköz bekapcsolódhat ennek a feladatnak a megoldásába akár
azzal is, hogy konkrét alternatívákat kínál saját keretrendszerében, vagy
módszertani segédletekben. A tanulók egyéni sajátosságainak felismerése az
egyének közötti különbség elemi ismeretére épülő differenciálás félreértésre
adhat okot, hogy ha kizárólag egyének eltérő bánásmódjában nyílvánul meg. A
differenciált tanulásszervezést segítő
taneszköz akár egyidőben egyszerre biztosítja a egy csoporton belül a különbőző
tanulásszervezési megoldások vagy eltérő módszerek alkalmazását pl. az
osztálytermi környezetben ugyanazon taneszközzel egyszerre dolgoznak csoportban
vagy párokban, esetleg egyéni fejlesztői feladatokat megoldva.”
A differenciálás mint taneszköz értékelési alapelv
A taneszközök
pedagógiai értékelésének a feladata, hogy megállapítsa, hogy a taneszköz
alkalmas-e a kitűzött oktatási-nevelési célok élérésére. A taneszközök nem
lehetnek öncélúak, a tanulási-tanítási folyamat támogatására kell alkalmasnak
lenniük, azt kell hatékonyabbá tenniük. Ennek figyelembe vétele már a
tervezéskor is fontos szempont, már ekkor pedagógiai szempontokból kell
végiggondolni a taneszköz funkcionalitását, felhasználását és a
tanítási-tanulási folyamatra gyakorolt hatását. A taneszközök alkalmazása
általában tág keretek között történik, különböző tanulási sajátosságokkal
rendelkező tanulók és pedagógusok, andragógusok különböző módszertani
környezetbe ágyazottan fogják használni. A pedagógiai értékelés során a
tanulási-tanítási folyamat hatékonyságát az öt alapelv teljesülésének a
vizsgálatával lehet felmérni. Az öt alapelv egyike: a differenciálás.
A differenciálás fogalmára a
legkifejezőbbnek az On-Line pedagógiai Lexikon meghatározását találtuk:
A differenciálás fogalma a
pedagógiában: „a gyerekek, ifjak egyéni sajátosságaira tekintettel
levőfejlődés fejlesztés lehetőségeinek és
feltételeinek biztosítása az oktatás által.” (M. Nádasi Mária, 2008.) De, M Nádasdi (2006.)
ezt úgy is megfogalmazta, hogy “ami a tanulók közötti egyéni eltéréseket
illeti, a pedagógus feladata, hogy azokhoz minél jobban alkalmazkodjon a
feladatok megválasztásánál; ezt nevezzük a pedagógiában differenciálásnak”.
Differenciálás feladatokkal
A digitális
taneszközök (tananyagok) differenciálási potenciálja alapvetően az eltérő
haladási ütemet, időütemezést tartalmaz, illetve a differenciálás gyakran
kimerül abban, hogy az eltérő tanulási sajátosságokkal rendelkező tanulók („jobbak”
és „gyengébbek”) eltérő számú feladatot kapnak, azonban a taneszköznek arra
kell alkalmasnak lennie, hogy a tanuló sajátosságaihoz alkalmazkodó más típusú
feladatokat, tevékenységeket is tartalmazzanak, esetleg ajánljanak fel a tanuló
számára az a tanulótól érkező inputoknak megfelelően. (Knausz,
2001.)
Differenciálás a
tanulásszervezésben
A
differenciálás „a tanítási-tanulási folyamatnak az egyes tanulók
sajátosságaira, az egyéni különbségek az oktatásban tekintettel levő megszervezése. A
differenciálás az oktatási folyamatban azt jelenti, hogy az együtt tanuló
gyerekek eltérő tanulási utakat járnak be vagy a pedagógus elgondolása alapján,
vagy a tanuló irányulása, késztetettsége eredményeképpen, vagy e két megoldás
kombinációjának következtében.” (M. Nádasi Mária, 2008.)
A
differenciálásnak Knausz Imre szerint három típusa van: az egyik az érdeklődés
szerinti vagy tartalmi
differenciálás, amelyben a tanulók a saját személyes érdeklődési körüknek
megfelelő tartalmat sajátítják el, dolgozzák ki, mélyednek el benne. A második
a különböző tanulási utak alapján történő differenciálás, minden
egyén más módon, módszerrel sajátítja el a leghatékonyabban a tartalmat. A
harmadik pedig a követelmények differenciálása, amely általában a
tanulók között fennálló teljesítménybeli, tudásbeli különbségeket tovább
növeli. (Knausz,
2001.)
Az egyéni
tanulói sajátosságok figyelembe vétele megjelenhet a tanítási-tanulási folyamat
céljában, tartalmában, időtartamában és a konkrét
feladatokban is. A differenciálás a pedagógus, andragógus
feladata, de a taneszközök segítséget, további lehetőségeket adhatnak ebben a
folyamatban. A taneszköz értékelésénél több szempontot is figyelembe lehet
venni:
● az egyik, hogy a taneszköz, keretrendszer konkrét,
alternatív tanulási útvonalakat tartalmaz-e (adaptivitás),
●
a másik, hogy a taneszköz tartalmaz-e módszertani
segédletet a pedagógus, andragógus számára,
●
a harmadik, hogy a taneszköz alkalmas-e különböző
munkaformák és módszerek alkalmazására.
A
differenciálás alapfeltétele a az egyéni különbségek felismerése, a tanulók
tanulási sajátosságainak, előismereteinek, motivációjának a
diagnosztikai felismerése. A jól megtervezett taneszköz a diagnosztikus
felmérésben is segítséget ad az andragógusnak, pedagógusnak, illetve a felmérés
eredményeként ajánlhatja fel a tanuló számára legoptimálisabb tanulási
útvonalat. A differenciálás lényeges eleme az értékelés azon módja, hogy a
tanulók fejlődését mindig önmagukhoz viszonyítják, és az értékelésnél ez kerül
figyelembe vételre.
A mai korban a
digitális taneszközök, a diagnosztikai eszközök által a tanulók interakcióit
és inputjait mérik és értékelik, így az egyéni különbségek is
azonosíthatók, kategorizálhatók; vagyis az egyéni sajátosságok
differenciálhatók. Ezek alapján kerül felajánljára a tanuló továbbhaladásához
szükséges információ, valamint a
tanulási tartalmak és a további interakciós lehetőségek (hypertext design).
Csakhogy, erre a taneszközök kis része alkalmas! Így a digitális taneszközök
tekintetében sem nélkülözi a pedagógus, andragógus (tutor) differenciáló tevékenységét,
azonban segítséget nyújthat a számukra a diagnosztikus értékelés eredményeinek
a közlésével, előre meghatározott tanulási útvonalak beépítésével, illetve
módszertani segédletekkel (learning support design).
A
konstruktivizmusból következő pedagógiai alapelvek között is hangsúlyosan
jelenik meg a differenciálás. Miszerint: “A tanulók megelőző tudása a
legritkább esetben egyforma. Az iskolai tanulócsoportok különböző mértékben
heterogének, de a leghomogénabb tanulócsoport is különböző egyénekből áll. Az
mindenestre tény, hogy ha a tanítás hídépítés, akkor nem egy híd, hanem
hídrendszerek kiépítéséről van szó, hiszen a különböző tanulók elméje felé
különböző hidak vezetnek. A differenciálás azt jelenti, hogy a tanítás során
nem ugyanazt az egyenkosztot osztjuk ki mindenkinek, hanem lehetőség szerint
mindenkinek azt nyújtjuk, amire a fejődéshez szüksége van.” (Knausz,
2001.)
Az élethosszigtató
tanulás általánossá válása természetszerűen átalakította az információs
társadalmak tudásátadó mechanizmusait is. Az egyre inkább előtérbe kerülő
digitális oktatás és oktatási-tanulási rendszereinek alapelvei: a
képességfejlesztés, az alapvető kompetenciáknak, illetve az informálódni tudás
képességének kialakítása. Egyre gyakoribb, hogy eltérő korosztály, több
generáció tagja kerül egy-egy tanulócsoportba. Egyre jellemzőbb annak a
kényszerű felismerése, hogy a későbbi generációk számára a tanulmányok során a
felhalmozott ismereteknek csak töredékei alkalmazható, illetve hasznosul. Az
élethosszig tartó tanulási folyamatban egyre nagyobb szerepet kap a
differenciálás. Így, visszatérve arra, hogy miért is választottuk ilyen nagy
számban ezt a témát; az lehet a magyarázata, hogy a kurzus feléhez érve
felmértük ennek a jelentőségét! Tapasztaltuk azt is, hogy a kor és a digitális
kompetenciák nem törvényszerűen jelenítik meg az ‘elvárt képességeket’, ezáltal
a felnőttképzés az, ahol a tanulás
hatékonysága érdekében a differenciálás elengedhetetlenül fontos!
Jó tanácsok andragógusoknak
Jó tanácsok andragógusoknak
- A differenciálás nem azonosítható a szelekcióval!
- A differenciálás alapfeltétele az egyéni tanulói sajátosságok megismerése!
- A digitális taneszközök diagnosztikus mérési eredményeit használjuk fel a tanulói sajátosságok, például előismeret megismeréséhez!
- Ugyanazt a taneszközt több munkaformában, módszerrel is lehet alkalmazni (akár egy tanulói csoporton belül), a módszer és munkaforma is igazodjon a tanulói sajátosságokhoz!
- Szélesítsük módszertani eszköztárunkat, akkor adunk mindenkinek egyenlő esélyt, ha többféle módszert, munkaformát is alkalmazunk, váltogatjuk ezeket!
- A taneszközök módszertani útmutatójában nézzünk utána a fejlesztők differenciálási javaslatainak (jó gyakorlatok)!
- A digitális taneszköz által javasolt tanulási útvonalakat ismerjük meg és irányítsuk a tanulókat ezek bejárására egyéni sajátosságaik alapján! Ha nincs kijelölt bejárási útvonal egy digitális tananyagban, akkor a tanulóink ismeretében jelöljünk ki saját magunk néhány jellemző alternatívát!
- Készítsünk differenciált tanulási útmutatót (amennyiben a taneszköz nem tartalmaz ilyet)!
- Minden egyén más módon, módszerrel sajátítja el a leghatékonyabban a tartalmat, vegyük figyelembe például az eltérő tanulási stílusokat is!
- Hagyjunk teret a tanulók egyéni érdeklődésén alapuló tartalom kiválasztásának!
- Alkalmazzunk csoportmunkát, ahol minden tanuló azt a részfeladatot választhatja, amelyik számára a legmegfelelőbb és leghatékonyabb!
- Hagyjunk időt az eltérő tanulási ütemű tanulóknak is a tartalom feldolgozására, a feladatok megoldására!
- Ne a megoldandó feladatok számával differenciáljunk, hanem az egyéni sajátosságokhoz alkalmazkodó feladatokkal!
13+1 A digitális taneszközök csak segítenek, eszközöket adnak a kezünkbe, de a differenciálás a pedagógus/andragógus feladata!
Orsi & Tünde
Felhasznált irodalom:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése