A kép forrása |
Blogbejegyzésemben válaszokat adok a CMI-2012 csoportban zajló diskurzusra, a Netgenerációs téma vitaindító kérdéseire:
- Hogyan kezelhető a digitális nemzedék megváltozott attitűdje?
- Melyek azok a kompetenciák/tudáselemek/területek, amelyek elsajátítása eredményesebbé, hatékonyabbá teszi a felkészülésüket a későbbi munkájukra?
- A kutatási eredmények nem alapozzák meg a „másképp van huzalozva az agyuk” és a „kiválóan alkalmazzák multitaskos tevékenységeket” állításokat. Erről mi a tapasztalat?
1.
Bevezetés
Netgeneráció?! Tapscott
nevéhez köthető, 2009-ből. Többféleképpen nevezik a tudományos és hétköznapi szóhasználatban
is. Íme, további néhány kifejezés - a szinonimát nem használnám, mert nem is
pontosan azt jelentik a szavak:
-
internetgeneráció
-
it-generáció
-
online
generáció
-
Y
generáció
-
digitális
nemzedék
-
digitális
generáció
-
digitális
bennszülöttek (Prensky 2001)
-
milleniumiak
(Howe' –' Strauss' 2000)
-
Generation
C (Gen C, mint fogyasztók)
A
generációs-modell elméletekhez kapcsolódó sommás elnevezések többféle
varianciája kelt életre; mint abból is létezik többféle elmélet, milyen is a
digitális nemzedék tulajdonképpen?! Ez az a nemzedék, akik gyermekkorukban
találkoztak az internettel és a számítógépek fejlettsége, a hardver és szoftver
tekintetében is olyan változások álltak be, hogy az IKT kompetencia kérdésköre
előtérbe került. A generációs szegmentálás éles elhatárolása kissé zavaró, nem
is tisztázott, miért éppen onnan vagy attól; tudományosan nem is nagyon
magyarázható; demográfiai és/vagy technológiai robbanáshoz köthető.
Ezzel a
generációs-modell skatulyázással önmagában nem tudok azonosulni. Miért is?! A
technológiai fejlődés folyamatos és kisebb-nagyobb durranásokat is hozott a
terminusokba. Az életkor „múlandó” és az internet használati, illetve digitális
eszközhasználati szokások változ(hat)nak nem csak életkorral, hanem következetes
tanulással, munkahelyváltozással, tanulás során; más-más motiváltsági tényező
játszik közre az egyén életkörülményeinek változásával. Így tehát az
internettel való találkozás és maga az eszközhasználat mértéke ellentmondást
hozhat. A beleszületetség-elve a digitáliskorban nem kimutatható társadalmi
státuszt jelent, semmilyen biológiai kutatás nem mutatta ki, hogy lenne egy
e-génje vagy d-génje a netgenerációnak, sem egy másik korosztálynak.
Prensky-féle felosztás volt azaz elmélet, ami a
digitális bennszülött illetve digitális bevándorló kérdéskörét mélyebben
vizsgálta. Az volt a teóriája, hogy a digitális bennszülöttek azaz első
korosztály, amelyik ebben az internetes környezetben nő fel. Ez olyan radikális
változást okozott, hogy azaz oktatási környezet nem felelt meg a számukra. Prensky
az ezredfordulón úgy látta, hogy született egy új tanulói csoport, akik
anyanyelvi szinten beszélik az új technológiák (számítógép, internet,
vidójátékok) nyelvét.
Tapscott azt írja az internetgenerációról, hogy
„a digitális média használatával fogja kultúráját fejleszteni és kiterjeszteni
a társadalom többi részére.”
Csepeli-Prazsák kutatásához köthető az
interneten folytatott tevékenységek alapján meghatározott felhasználói típusok:
informálódó, rejtőzködő, extenzív felhasználó, tanuló, befogadó. Ez nem
korosztály szerinti kategorizálás, hanem a digitális világban való jártasságot
fejezi ki.
Mára – 10-12 év
elteltével – szakemberek hada bizonygatja, hogy ez a generáció, nem rendelkezik
a Prensky-féle feltételezett
ismeretekkel, egyszóval degenerált. De, tényleg ez a helyzet?!
Fehér Péter Milyen legyen az
internet-pedagógus? című írásában rávilágít az Internet felhasználásának
pedagógiai-nevelési aspektusaira: egy átlag tanár átlag diákot
eredményez, az internet-pedagógusnak érdeklődő diákja lesz.
2.
Netgeneráció
attitűdje
Prensky a digitális
bennszülöttek kognitív különbségeit abban látja, hogy az újfajta oktatási
megközelítések jobban illeszkednének hozzájuk, hiszen megváltozott a tanulási
igényük és ez másfajta követelményeket is kíván. Úgy vélekedik, ha az általános
iskoláskorúak jellemzően sok időt töltenek el játékkal és tévénézéssel, akkor a
tanulási folyamatot is játékossá kellene tenni. A tanulást is vonzóvá tenni úgy
lehetne, ha játékosan és kreatívan szerezné meg a tudást és az ismeretet
(tartalmat) a diák. Állítása szerint több tudomány területin is egyetértenek
abban, sőt kihasználják, hogy az agy képes a változások befogadására, s hogy a
digitális bennszülöttek hatékony elérése egyedi tervezésű szoftverekkel, videó
játékokkal lehetséges. Az internetgeneráció kultúrájának főbb mintázatát a
következők adják: határozott függetlenségérzet, érzelmi és értelmi nyitottság, bevonás.
Tapscott (2001) felteszi
a kérdést, hogy a digitális bennszülettek mit csinálnak a számítógéppel?
Válaszként jelenik meg, hogy a digitális médiát szórakozásra, tanulásra,
kommunikációra, vásárlásra használja (ezalatt a pénzügyek intézését is érti).
A
Netgeneráció 2010 után 2012-ben is
Fehét Péter és munkatársai újra vizsgálják a digitális bennszülöttek IKT-hoz
való viszonyát, felhasználói szokásait. A 2012-es előzetes eredményeket 2012.
szeptember 25-én hozták nyilvánosságra, továbbá a CMI-2012 szakértői csoportban
is vitára bocsátották. Ebből az nézőpontból járom körbe a netgenerációs
helyzetképet.
A
Netgeneráció
2010 kutatás
(Fehér-Hornyák, 2010) célja volt a
hazai helyzet felmérése, elemzése, a magyar netgeneráció jellemzése.
A kutatók abból indultak ki, hogy tévképzetek övezik a digitális
bennszülötteket, mintha Tapscott és Prensky víziói nem igazolódtak volna be.
Fehér és Hornyák kutatásának
eredménye
pillanatfelvételként mutatja a magyar netgenereció attitűdjét. A kutatás előzménye a TENEGEN képzésben résztvevő
tanárok közösen dolgoztak ki egy online kérdőívet, amelyben arra keresnek
választ, hogy valójában mit csinálnak a diákjaik a neten lógva. A 10-24 (25) évesek
digitális jártasságát is rangsorolták, így a következők alapján állt fel:
-
msn
-
közösségi
oldalak
-
film/zeneletöltés
-
skype-használata
-
számítógépes
(online) játékok
-
blogolás/weblapszerkesztés
-
tájékozódás:
tudomány/napi hírek
-
video-,
kép- és hangszerkesztő programok használata
A kutatás
megállapítása az volt, hogy az interneten, illetve a számítógéppel eltöltött
idő hasznosulása megkérdőjelezhető (Fehér-Hornyák, 2010). Mivel a sorrend
szerint számítógépet leggyakrabban MSN, Skype és chat használatban merül ki. A
kutatás következtetései szerint az első helyen áll a szórakozás, háttérbe
szorul a tanulás. Minthogy az IKT tudásszintet nem mérték, az értékelők a
kérdőívek alapján saját véleményeket fogalmaztak meg a diákok tevékenységeivel
és aktivitásával kapcsolatban. Ezekből a
következőket emelném ki:
- „A
mai gyerekek magukra hagyva, sokszor céltalanul bolyonganak egy olyan világban,
amelynek a megismerésére, előnyeinek kihasználására „hozzáértő vezetők”, (akár
idősebb/tapasztaltabb kortársak) szakképzett tanárok segítségével sokkal
nagyobb esélyük lenne.
- „Óriásira
nőtt az információs óceán, és meg kell tanulni ezen navigálni. Ez a pedagógia
feladata.” –
ezek Vámos Tibor akadémikus szavai.
- A
netgeneráció az általa használt online kommunikációhoz saját nyelvet alkotott,
időnként mellőzve mindenféle „hagyományos” helyesírási formát és szabályt, erre
nézve beszélgetéseik nélkülözik a konvenciókat is.
A multitask
jelenséget az elemzők a diákoknál úgy látják, enyhén szólva is kétséges a cselekvésre
való alkalmasságuk; és a párhuzamosan végzett tevékenységek hatékonysága kétes.
Magam úgy észlelem,
hogy 2010-ben éppen a web2-es alkalmazások szorultak háttérbe, éppen azok,
amelyek a tudásmegosztás és –építés eszközei. Az első helyekre került
eszközöket tulajdonképpen elektronikus kommunikációra használják.
De, lássuk a
2012-es előzetes adatokat! A Netgeneráció
2012-ben is Fehét Péter és munkatársa a kutatás céljának ismét egy pillanatképnek
szánta a számítógép és internet-használati szokásokat, a közösségi oldalak
használatát, a tanulási és olvasási szokásokat, attól a generációtól, akik a felsőoktatás kapujában vannak. A
jelen felmérésben kétszerannyi felsőoktatási intézmény vett részt. A válaszadók
technikai felszereltsége jobbat mutat, megjelentek az okostelefonok, a tabletek
és az ebook-olvasók; megnövekedett a mobil internet száma is. A számítógép
használat tekintetében az ötödik helyre szorult vissza az MSN-chat-skype
hármas, ami még két évvel ezelőtt az első helyen szerepelt. Most az élen a
Facebook szerepel, szorosan követi a levelezés, a szövegszerkesztés és a
prezentáció készítése. Az adat- és adatbázis-kezelés, elektronikus vásárlás,
kép- és fotószerkesztés, valamint a számítógépes játékok közel azonos súllyal
szerepelnek a szokások között. A videószerkesztés és a hálózatos játékok.
… úgy tűnik, már
tanulásra (is) használják a technológiát.
3.
Netgeneráció és
a munkaerőpiaci helyzetük
Megkerülhetetlen,
hogy az Y- generáció kilépjen a munkaerőpiacra, sőt globális résztvevőjévé válik, maholnap döntéshozó lesz, vagy a
kiválasztásban (is!) lesz szerepe. (Schawbel, 2010) Az elmúlt évtizedben, illetve
két évtizedben az internet megjelenésével a munkahelyek jelentősen
megváltoztak. Kár lenne tagadni, hogy ez a generáció az
interneten szocializálódik. Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy nekik is
vannak karriervágyaik! Amíg más nemzedékekben több a lebecsülés irántuk, mint
annak elismerése, esetleges elfogadása, hogy a másfajta gondolkodásuk nem
kevésbe értékes, hogy a tudásukat nem csak önmaguk irányítják, de befolyásolja
az őt kibocsátó intézmény (nem
részletezem a szintjét). Nem felejtendő az sem, hogy egyszer mindenki volt
pályakezdő! Tapscott (2001) ír azon ellentmondásokról, ahogyan az
internetgenerációnak szembesülnie kell a boomerek féltékenységeivel; magam
hozzáteszem, hogy másokéval is, egyszerűen munkaerőpiaci
verseny van.
A
cégek igénye tevékenység és munkakör függő; de, adódhatnak ellentmondásos
helyzetek is és egyre nehezebben mérhetőek a képességek, ezért egyre gyakrabban
„kíváncsiskodik” a munkaadó a látens (tacit) tudások iránt is. Azt, hogy hogyan
méri és nála ki a kreatív vagy problémamegoldó?! Közel sem biztos, hogy az
idősebb generációkat helyezi előtérbe, akikre a HR leginkább a beszűkült és
rugalmatlan kifejezéseket használja.
Bauer
Béla az „Arctalan (?) nemzedék” tanulmányában rámutat, hogy az elmúlt évtized
talán legfontosabb változása a világháló virágkorában megjelenő „újkultúra” és ezek
mentén létrejött az új műveltség. Ennek talán a legjellemzőbb felfogása, hogy
olyan generációs szakadékot hoz létre, „amelynek eredményeként nem a korábbi ismeretek meglétére, hanem
ezek megszerzésének es felhasználásának módjára helyeződik a hangsúly”.
(Bauer-Szabó, 2011)
Az
írásom címe arról árulkodik, hogyan közelítem meg az adott témát. Álláspontom
az, hogy a képzések rejtett célja a munkaerőpiaci sikerek elérése, azaz először
is a foglalkoztatásához, a munkába állásáshoz az iskola kapujából egyenes út
vezessen. Másrészt a korosztály tudása piacképes legyen, amire építeni tud a
munkájában és ezáltal eredményeket tud elérni. „Karrierük akkor lesz sikeres,
ha meg tudjuk fogalmazni, mi az, ami megkülönböztet minket másoktól (mi az ami
kiemel bennünket a tömegből), és tisztában vagyunk azzal, mennyire vagyunk
eladhatóak (mely tulajdonságaink értékesek és vonzóak mások számára.) Vagyis
pontosan tudjuk, miért is választanak éppen minket.” (Schawbel, 2010)
Tapscott (2001) az
internetgeneráció munkájának világát a tudásmegosztással hozza kapcsolatba, és aszerint
vélekedik erről, hogy a tudásgondozás jól példázza azt a folyamatot, amely
alapján a munkához kapcsolódik, vagyis ahogyan egy új munkamódszer alakítható
ki. Ez nem más, mint a tudáserőforrások létrehozása, fejlesztése és megosztása;
ez a hálózatosodás alapfeltételeinek egyike, amikor nem csak az emberi
intellektust hanem a tudást kapcsoljuk a hálózatba. Ezt a folyamatot a mai
tudomány tudásmenedzsmentnek nevezi, amikor az emberi tőke is a többszörösét
éri hálózatban. De, arra is kitér Tapscott, hogy az üzleti életben a tudást nem
szívesen osztják meg cégen belül sem; magam úgy látom, hogy cégen kívül pedig sok
esetben tiltott tevékenység, lásd. üzleti titkok köre. A digitális gyermekkor
című felmérésben a bennszülöttek úgy vélekedtek a közelgő munkaerőpiaci
helyzetükről, hogy egészen más gondolkodást igényel a kollaboratív tevékenység,
amit megkövetelnek tőlük. Tapscott vizionál a jövő munkahelyeiről, de magam azt
tapasztalom, hogy ez már a jelen.
A
mai fiatalokat gyakran éri kritika, hogy hiányzik a munkaerőpiaci
beágyazódáshoz szükséges munkaerkölcsük. (Sánta, 2012) Az Y-generáció jelmondata:
„megérdemlem”. De, hiányzik belőlük a lojalitás, és személyiségjegyeiket is
felhasználják a boldoguláshoz. (Rayen)
Kelly Global Workforce Index felmérése szerint
a közösségi hálózatok új helyzetet teremtenek a magyar álláskeresők számára
(is). A kutatás része a 7.500 magyar
munkavállaló válaszait, azt, hogy az Y-generációhoz tartozók negyede véli úgy,
a szakmai előmenetel szempontjából elengedhetetlen a közösségi hálózatok aktív
használata.
4.
Netgeneráció
többcsatornás mibenléte
A tudományos
diskurzus a multitasking jelenségről nagy vihart váltott ki, az lenne a
lényege, hogy a számítógéphez hasonlóan párhuzamosan többféle folyamatot tud az
emberi gondolkodás is feldolgozni; az impulzusokra figyelni és reagálni.
Tanulmányok
mutatták ki, hogy a digitális nemzedék törekszik a többfeladatú használatra, a technológia
révén a kapcsolatban maradásra (Rawlins et al., 2008). A társadalmi
viselkedés alapvetően átalakult, a passzív befogadókból, szemlélőkből aktívvá
és interakciókat igénylő felhasználóvá váltak. (Hanna és mtsai. 2011, Schultz 2007, Li és
Bernoff 2008) Természetesen
ennek is vannak fokozatai: nézelődő,
alkotó, csatlakozó, gyűjtögető, kritikus.
Fehér 2010 és 2012-es kutatásai az adatok és válaszok által megkérdőjelezi a
generációnak ezt a képességét.
Magam úgy tapasztalom,
ha végiggondoljuk a mindennapjainkat, akkor tevékenységeink fedik egymást. Folyamatos
impulzusok érnek bennünket; a többcsatornás mibenlét már nem is csak a
Netgeneráció sajátossága, bár ők huzamosabban vannak jelen és a folyamatos
elérhetőségre náluk nagyobb az „online” igénye. Ennek a technológia is kedvez,
az okostelefonok megjelenésével.
Ebben az
ellentmondásos 21. században, ahol a kognitív túlterhelés a leginkább jellemző,
Prenskynek igazat adok
abban, hogy az a feltételezés, hogy az emberi gondolkodás a tapasztalatok
alapján változik; a logikus érvelés is ettől függ (ok-okozat); tévesnek
látszik.
Korábbi blogbejegyzésemben
már írtam arról, hogy az agyban, az idegsejtek között mi játszódik le, s hogy
az időablaknak miféle szerepe van, a gondolkodási folyamatai sosem egyidejűleg,
hanem egymás után mennek végbe, valójában azonban mindig csak egy dolgot
észlelünk, s hogy azt milyen gyorsasággal abban áll az egyéni
képességünk, kulturális teljesítményünk. Ez azonban fejleszthető, s a
netgeneráció ebben előnyben van. Az, hogy a
netgeneráció ki tudja-e fejleszteni digitális képességeit?! … csak rajtuk múlik
vagy csak a technológián?! Prensky vízióiban nem egyedüli szereplőkként volt
jelen a netgeneráció és az elmaradt eredményekért sem egyedül ők tehetők
felelőssé.
„Yet these educators know something is wrong,
because they are not reaching their Digital Native students as well as they
reached students in the past. So they
face an important choice.”
5. Felhasznált szakirodalom
Fehér-Hornyák:
A netgeneráció
Magyarországon - empirikus kutatások alapján
Fehér
Péter: Netgeneráció 2012. Előzetes eredmények.
Prensky, Marc . Digitális bennszülöttek, digitális
bevándorlók.2001. =
http://goliat.eik.bme.hu/~emese/gtk-mo/didaktika/ digital_kids.pdf = Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press. 9. (2001.october) =http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20 Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-20Part1.pdf
http://goliat.eik.bme.hu/~emese/gtk-mo/didaktika/ digital_kids.pdf = Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press. 9. (2001.october) =http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20 Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-20Part1.pdf
David L. Williams-Victoria L.
Crittenden-Teeda Keo-Paulette McCarty. Használata a szociális média: feltáró tanulmány
használat közötti digitális bennszülöttek .Cikk első publikált online: 6 MAR
2012 DOI: 10.1002/pa.1414. Volume
12 , Issue 2 , 127-136
oldal , május 2012
Bauer
Béla-Szabó Andrea: Arctalan
(?) nemzedék
Schawbel,
D.: Én 2.0. Építsd online a személyes márkád! HVG Kiadó, 2012.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése