Információ társadalom.
Modellek, gazdasági és társadalmi következmények - Csak ínyenceknek!
„Valószínűleg nem fogunk egyetérteni abban, hogy mikor kezdődött/kezdődik az információs társadalom. A tantárgy viszont a XXI. századit hivatott taglalni. Most mégis kezdjek el kételkedni, hogy az információs társadalomban élek? Ha nem lenne így, akkor nem az ELTE kurzuson beszélnénk erről...”
„Valószínűleg nem fogunk egyetérteni abban, hogy mikor kezdődött/kezdődik az információs társadalom. A tantárgy viszont a XXI. századit hivatott taglalni. Most mégis kezdjek el kételkedni, hogy az információs társadalomban élek? Ha nem lenne így, akkor nem az ELTE kurzuson beszélnénk erről...”
„Én a kezdő vonalat 1992-nél húznám meg, és nem annál, hogy egyének hol tartanak.”
„Szerintem, attól
még, hogy Magyarországon nem állunk a helyzet magaslatán, de nem is vagyunk
olyan rossz mezőnyben, mint ahogyan azt többen érzékelitek. Én vélem, hogy
információs társadalomban élek. Ahol én dolgozom, csak elektronikus iratokat
fogadunk be, magam az elektronikus ügyintézés híve vagyok, elektronikusan
kezelem a pénzemet, és csak oda térek be vásárolni, ahol bankkártyával
fizethetek, az adóbevallásomat kezdettől fogva az ügyfélkapun küldöm be, de még
a felvételi jelentkezésem is e-módban történt. Egy tudományos intézet, mint az
ELTE, jogosan foglalkozik az információtudománnyal. De, akkor mi ez a kor
amiben élünk, ha nem az információs társadalom. Az információ áramlás (korábbi
bejegyzésemben) nem csak interneten zajlik, és amikor nem volt még web, akkor
is volt információ”
„'Globális világ'
hiányoltam ezt a kifejezést. Úgy rémlik, innen számítjuk az információs
társadalmat is. Míg Vidó Judit azt írja robog felénk, bennem az merül fel, hogy
nyakig benne vagyunk; s hogy ez még mindig jó meghatározás, vagy ideje lenne
másként nevezni? Teszem fel ... hálózati társadalomnak?!”
„Ha abból indulok
ki, hogy az ipari társadalom is elhaladt mellettünk, vagy mi hagytuk a hátunk
mögött és az emlegetett Afrika egyes részein most sincs, akkor fent álltak a
feltételei a váltásnak?”
„Éppen ez az, mióta
mérnek a leszakadottakhoz, az elmaradottakhoz? Globalizált világban élünk.”
„Az információs
társadalom alapjait most raknánk le? Akkor ez az elmúlt pár évtizedet, és a
technológiai robbanás nem tartozott ide... Egy társadalmi korszak honnan
kezdődik?”
„Ha kettőszáz évet
adok ennek a kategóriának ... alapoknál tartanánk; akkor eddig mit csináltunk?”
„Most a
versenyképesség nevű bőröndbe bepakolunk mindenféle fogalmat, ami most fontos
és szükséges. De, talán egyetlen esztendőnek sem kell eltelnie és át kell
pakolgatni dolgokat. Az IT kompetencia pedig egyre nagyobb helyet foglal el
ebben a bőröndben; s ez nem sokban függ a most használt eszközöktől. kulcsszó:
KOMPETENCIA.”
„Kicsit
ellentmondásosnak érzem az eltérések feszegetését. Az egyik oldalról a
versenyképesség folytonos fenntartását és a másik oldalon a hátrányok leküzdése
dilemmát.”
„Ez az írás azt
juttatta eszembe, hogy én még a XX. század iskolájában tanultam, s a
számítástechnika szakkörön 25 diáknak (ennyi érdeklődött a 400-ból) volt egy,
egyetlenegy C64-ese. Heti 2 percet érinthettem meg a 'csodát' és tolongva egymáson
néztük azt a szerencséset, aki leüthetett cca. 2-3 parancssort.”
„Ma már a XXI.
század iskoláját jól meghatározzák mindenféle dokumentumok, pedagógiai
tantervek, munkaanyagok, amelyek részét képezik egy-egy szinttel 'feljebb'
meghatározott terveknek. Sőt, rendeletben szabályozzák, mit-hogyan-miért és kiért.”
„Az európai
bizottság napvilágot látott munkaanyagában: "MILYEN LEGYEN A XXI. SZÁZAD
ISKOLÁJA? erre részletesen kitér. "Hogyan lehetne az iskolákat úgy
szervezni, hogy minden diák a hasznosítható ismeretek teljes skáláját elsajátítsa?"
kérdésre is választ ad. Vagy mégsem? Itt
olvashatok róla: ec.europa.eu/education/school21/consultdoc_hu.pdf”
„ …ezt az érzést, -
amit a bejegyzés alapján nálad is vélelmezek - , korábban ezzel az egy szóval fogalmaztam
meg: KALAND. Hankiss Elemér könyvét már többször is elolvastam, legutóbb két
hónapja az egyik kurzusfeladathoz. A könyv címe: Az emberi kaland. Már a cím is
izgalmat kelt, ám a könyv érdekes gondolatot köré csoportosul, arról van szó ugyan
is, hogy az emberiség idegen a saját világában. Ennek magyarázatául Hankiss
újraértelmezi nooszféra (értelem, szellemi szféra) fogalmát, majd levonja a következtetést:
"A kultúra nem luxus, hanem élet-halál kérdése."
„Igazat adok neked
abban, hogy a kurzusfeladat teljesítése kapcsán is, és a témákhoz is mindenkinek
más-más gondolat jut az eszébe; egészen
másra asszociál, de egyszerűbben szólva más "ugrik be." De, azt már
megtanultam, hogy az általad említett konnektivizmus meglehetősen vitatott
abban a kérdésben, hogy nevezhetjük-e módszernek.”
„A felhő
szolgáltatáshoz szólnék hozzá néhány gondolatban. Engemet teljesen meggyőzött;
az életvitelemhez a legalkalmasabb lenne! --- Az egyetlen papíralapú folyóirat
amit olvasok, az éppen a Számítástechnika; de ennek nincs más oka, minthogy
ingyen kapom, érdekes és könnyű. Tartalék a sok elektronikus eszköz mellé, amit
az utazáshoz magammal viszek hetente. A címlap mindig egy nagyon megkomponált
kép, igazi üzenet a téma iránt érdeklődőknek. Ott szembesültem először ezzel a
lehetőséggel, és a többórás vonatozás közben, s úgy véltem feldolgoztam a
magamban ezt a remek lehetőséget. Hazaérve a fiamnak mondtam el, ő úgy regált,
hogy anya már két hónapja mondom, hogy azaz a felhőszolgáltatás, amit
szeretnénk. Munkatársaimnak is előadtam a felfedezésemet, hogy ne keljen a
levelező szerverünket terhelni, meg hogy a számlázást és a webáruházat tudjuk
együtt kezelni, hogy a külföldi alapító is naprakész legyen cégügyben ... „
korúak); oktatóink
között akadnak szüleim korúak. Azt kellett tapasztalnom, hogy az oktatók és
diákok is egyaránt eltérő IT kompetenciákkal rendelkeznek. De, erre
felcsattanhatnak a komment olvasók, hogy ebben az esetben magasan képzett
emberekről van szó.
Mi van az alacsonyabb végzettségűekkel. A blogolvasások éjjelein váratlanul
üzenetet kaptam a facebook-on. Ismerősnek jelölt egy 80-as éveiben járó földim
:) akinek megszaporodtak az ismerősei, mire elolvastam csoporttársam elmélkedéseit első bejegyzésében. A másik
példa, közeli családtagom ma 90. éves és interneten hallgat rádiót, mert másként
nem jön be az őt érdeklő csatorna. Most érhet az a vád, hogy kiragadtam két
ellenpéldát a sokaságból. De, ezzel vitatkoznék. Már csak azért is, mert a
blogbejegyzés is
példákon alapul.
Mégis hol húzódik az igazság? Valahol a kettő között. Az információs
társadalomban a digitális analfabétizmus nem korfüggő.”
„Az előttem
hozzászólókkal egyetértek abban, hogy a sztereotípiákban való gondolkodás nem
szerencsés; legyen az férfi-nő, fiatal-idős, egyszerűen zavar, hogy
megbélyegezzenek bárkit azért, mert nő, mert öreg vagy még fiatal; szegény vagy
mert gazdag. Nyilván vannak közöttünk különbségek, s nem csak biológiai.
A blogbejegyzésed
pedig a te kulturális preferenciáidat tükrözik. Becsülöm benned azt, hogy
törekszel a hagyományosan vett harmóniára az életedben, s hogy ezt
feszélyezettség nélkül vállalod. Örülök, hogy önmagadat adtad hozzá az információs
társadalomhoz, és nem fordítva; már minthogy, ez a társadalom beszippantott. „
„… Többé-kevésbé
megértelek, nekem is vannak olyan érzéseim a kurzus kapcsán, mintha valami abba
a helyzetbe hozna, hogy innentől csak a másik kezemet használhatom, ha
tennivalóm lenne. De, ez párnap után elmúlt. Most arra kérlek, nehogy azon
igyekezz, hogy elfelejtsd a kezdetek előtti aggodalmaidat; mert akkor nem lesz
igazán értékes a saját eredményed. Az elvárás az igencsak magas, ha meggondolod
nem csak az elsajátítás alapja a gyakorlás, hanem ezalatt megérlelődik benned
az információs társadalomra adott válaszod.”
„…egyszerűen
gyűjtöm az információs társadalom melletti érveket, az elektronikus pályázás is
egy formája. Így nem a teljes bejegyzésedre reagáltam, hanem a pályázat szóból
asszociáltam.”
„…. amivel nem
feltétlenül tudok azonosulni. Ez a kulturális késés. Bár tudományos
magyarázatként elfogadom ... „
„ Kicsit másként
néztem a FSZEK-ben, az önkiszolgáló kölcsönző pultokra, hogy a folyamat
mennyire automatizált és digitalizált. Kíváncsi lennék, hogyan kölcsönözhetnék
ki egy e-book-ot. Nagyon tudnám díjazni, ha az SL-ben az a könyvtár használható
lenne...”
„Az információs
társadalom vonatkozásában van szó a cégekről, hogy milyen közzétételi
kötelezettségük van. Bizony jó néhány adatuk nyilvános, van-e adótartozásuk, mi
az adószámuk, tulajdonosi háttér, sőt ...a cégvezető anyja neve., stb elég sok
linket idetudnék tenni, de nem bitos, hogy ez itt olyan releváns, mint az, hogy
egy cégnek mennyi adatot kell nyilvánosságra hozni, törvényi kötelezettségből.
Mindketten más szempontból közelítettünk. Ön az adatbiztonság felől én a
kötelezően megosztott információkról.”
„…nem is gondoltam
volna, hogy a könyvtáros végzettségem során megtanultakat mennyire jól tudom
hasznosítani saját boldogulásomhoz. Azon a képzésen nagyok sok hasznos és
értékes megoldásokat ismertem meg az információforrások, valamint az
információkereső nyelvek működéséről is. Természetesen eléggé tudományos
megközelítésből tanultunk róla, a hétköznapi használatban kevesebb is elég.”
„Bennem az
fogalmazódott meg, hogy egy információs társadalomban fogunk-e használni
ceruzát és hegyezőt? Nem olyan utópisztikus, ha nem lesznek meg a feltételei a
hagyományos értelemben vett írásnak.”
„A digitális táblán
is máshogyan fog a ceruza, mint a papíron. Sajnos elfogjuk hagyni a grafitot
...”
„Ma az órán én
vettem elő papírt és ceruzát, összesen nem írtam többet 30 szónál; írtam
e-papírra is, de volt aki csak arra. Egyre gyakrabban viszem az órákra a
laptopot, mert az nem jön össze, hogy máskor-máshol begépeljem a kézi irományt.
A munkahelyen is még előfordul, hogy kézzel írok alá. Egyre kevésbé használom a
kézzel írást. Leggyakrabban elektronikusan történik az írás és aláírás, illetve
hitelesítés.Mint korábban már elhangzott a grafikusok sem grafitot használnak.
Kedves Peter Bodo, már van e-grafológus! Pl. a Google ezért tudja, hogy a
gmailedben milyen reklámot tegyen eléd.”
„Itt csak az a
felvetésem, hogy mennyi idő az, amire kiderül, hogy késésben vagyok? Vagy rossz
lóra tettem? Persze gondolom, nehéz meghatározni. Akkor a késést mi bizonyítja?”
„Azért van egy
momentum, hogy a kultúrális késés összefügg a technológiával. A jól
átgondoltságom, meddig gondolkodás és mikortól késés? Nem tudok zöldágra
vergődni ezzel a témával.”
„…ez a helyzet nem
is olyan váratlan, ha megnézed a blogokhoz kapcsolódó bejegyzéseinket,
mindenkinek más jut az eszébe és mást észrevételez, olyan mint a blogodban
említett játék; a felénk küldött üzeneted átalakult, átformálódott „
"Könyvtáros
tanulmányaim során, az információnak 20-30 tudományos megfogalmazását tanultam
meg; de nekem ez tetszik, az információ leírható egyesekből és nullákból"
„az a helyzet, hogy
most már egyre nehezebb kommentelni, hiszen az okfejtegetésedre már valahol,
valakinek megírtam az órai vázlat alapján készült bejegyzést. A Tér és Idő
kérdése a humán tudományokban is egyre inkább 'tért nyert', de most, akkor nem
is tudom, hová is soroljam az informatikát a maga információs társadalom
dilemmájával? Végig fut a gondolatom a tudományterületeken ... de,
kimarad/hat-e valamelyik? Nem! Ugye,hogy nem?”
„…foglalkoztat a
kérdés. Olvastam arról is hogy van aki három és van aki négy információs
társadalmi modellt különböztet meg. Természetesen olvastam/olvasom a kisebb és
nagyobb info-terveket; nyilván ezek mindegyike egy-egy célkitűzés. A társadalmi
típusokat, pedig eléggé jól elkülöníthetően határozza meg a tudomány. De, most
újra végigolvastam az óra tematikáját. Logikusan igyekszem végig gondolni, hogy
az ELTE tudományegyetemén, információtudomány című tárgyat vettem fel, amely
témája szerint foglalkozik az információs társadalommal. Az első félévben is
jól belém rögzült, szigorúan tudományosan alátámasztott dolgokat jelenthetünk
ki, és a feltevéseinket igazoljuk vagy elvetjük. Az elképzelések és
fantáziálgatások arról, hogy milyennek kellene lennie az "igazi
információs társadalomnak" az a tervezgetések feladata, szerintem. Nyilván
a technikai-technológiai kutatási eredmények és azok fogyasztható termékké
alakítása sok idő és pénz; és persze mi tudatos felhasználók is kellünk hozzá.
Csúsznak a megvalósítások, vagy esetenként más irányt vesznek, igen ilyenek
előfordulhatnak. Az első óránk is csúszott, a hangfelvétellel is voltak némi
problémák, mégsem maradtunk le semmiről, sőt nekem kifejezetten élmény volt
"részt venni rajta". Magam részéről ezt a webináriumot is az
információs társadalomnak köszönhetően könyvelem el.”
„ A
versenyképesség ebben az országban nem azt jelenti, hogy mennyire vagyok jártas
a legújabb technológiákban és ismeretekben. Az számít mekkora a terhelhetőségem
és a teljesítményem. Perpillanat nem igényli senki a Web2-es ismereteimet; de
tallonban fogom tartani, hátha mégis szükség lesz rá. Ha az ismeret nem
hasznosítható, iiletve nem térül meg pl. a fizetésben, akkor az tudás?”
„Mert amikre ma
rácsodálkozunk, talán nem is annyira könnyíti meg a mindennapjainkat; sőt
meglehet egyik kommunikációs csatornát sem adaptáljuk sem az okostelefonunkra sem az életünkbe. De, nem mehetünk el mellette, hogy
ne próbáljuk ki. Kipróbálni, elsajátítani, alaposan megismerni ezt a kultúrát,
még nem jelenti azt, hogy mostantól így fogok élni. Lehet, hogy csak
kirándultam, térben és időben. Ma már arra is vannak kisérletek, hogyan éljünk
hálózaton kívül.”
„... az idő nem csak az információs társadalomban volt elsődleges. Az idő pénz, régesréges régóta.”
„... az idő nem csak az információs társadalomban volt elsődleges. Az idő pénz, régesréges régóta.”
Saját magamtól idéztem, a KONNEKT csoport bejegyzéseimből.
Ugye az 1992 az kicsit korai? :-)
VálaszTörlésSajnos valóban nem sikerült hajszára eltalálnom. Éppen 30 évet tévedtem. Fritz Machlup 1962-ben alkotta meg az információs társadalom fogalmát: "The production and distribution of knowledge in the United States" http://hu.wikipedia.org/wiki/Inform%C3%A1ci%C3%B3s_t%C3%A1rsadalom
Törlés