Kovács Ilma tanulmánya szerint a távoktatás fogalma
„az oktatás egyik lehetséges formája, amely sajátos pedagógiai és szervezeti
jellemvonásokkal rendelkezik, fedi mind a tanulási tevékenység, mind a tanítási
(oktatási-nevelési) tevékenység összes elemét, amelyeket a távolság (-ok)
legyőzésének igényével létrehozott igen dinamikus és komplex pedagógiai
kapcsolat-együttes fűz össze egyetlen közös folyamattá.”
A távoktatás intézményrendszere
A távoktatási rendszer egyik oldalán a tanuló áll, mint
igénybevevő-használó; a másik oldalán a (táv)oktatási központ, amely segíti a
tanulást. A távoktatási központok profilját tekintve különbözőek lehetnek. A
rendszer szolgáltatásait olyan emberek igénylik, akik valamilyen okból nem
tudnak beilleszkedni a hagyományos oktatás keretei közé. A távoktatási
rendszerben olyan kapcsolat alakul ki, ahol a központot a tutor a képviseli, aki
segíti és ellenőrzi a tanuló munkáját.
A számítógéppel segített tanulás
-
adattárolás: a biológiai
és a külső memórialehetőségei
-
információfeldolgozás:
műveletvégzés
-
interaktivitás: bevitt
válaszok befolyásolják a működést, a folyamatot, a visszacsatolás sajátossága
-
hipertext: nem lineáris, felhasználó
vezérelt információs utak
-
multimédia: szemléltetés és
információmennyiség
-
animáció: vázlatos képi megjelenítés
értelmezéshez
-
szimuláció: valós folyamatok
interaktív modellezése
-
virtuálisvalóság
Online, webalapú tanulás
-
hálózatba kötött számítógépek
kapacitása és lehetőségei
-
hálózati kommunikáció: a számítógép,
mint kommunikációs eszköz (írás,kép,hang,mozgókép,helyzet,stb.)
-
nyitott információforrások:
online, web2 források és interaktív tartalomszolgáltatási lehetőségek
A távoktatás és technikai támogatottsága
-
jelentős mértékben megnőtt
-
távoktatással kapcsolatos
hiedelmeket felerősítette és nem kioltotta
-
idő és térbeli
függetlenség
-
nincs együtt az osztály a
tanárral
-
tanulás-és
tanulóközpontúság
-
tanári és tanulószerep változása
az oktatási folyamattervezése és lefolytatása sorá
-
oktatási folyamat megváltozott
környezettel
-
önállótanulás: tanulási stratégia,
motiváció, attitűd
2. eLearning
"Az oktatást/képzést szinte mindig azokon az eszközökön, stratégiákon, módszereken keresztül minősítették, amelyeket az információk kommunikálására éppen felhasznált." (Kovács, 2011)
Az e-learning három tényezős, ezek a modularitás, a rendszerszemlélet és a didaktikai tervezés.
Modularitás:
- rendszerszemlélet
- tananyag elemei tanulási egységekre bontása
- a tartalom kezelése még nem biztosít eredményességet
- tanulási utak és útmutatás kijelölése a modulokhoz
- e-learning tartalom és tevékenység rendszer és alrendszeri
Rendszerintegráció és e-learning didaktikai
tervezése
-
contentdesing: oktatási tartalom
kiválasztása, formálása
-
textdesing: szöveg didaktikai
szempontok szerinti kidolgozása
-
hypertext desing:
lineáris tartalom hipertext formázása
-
multimédia desing:
kép,hang, mozógép, animáció kiválasztása, integrálása
-
learningsupport desing: tanulási
folyamatot koordináló, segítő
- programelemek tervezése a tananyagot közvetítő alkalmazásba
- programelemek tervezése a tananyagot közvetítő alkalmazásba
-
assessmentdesing:
tanulási eredményességet értékelő eszközök
Infokommunikációs eszközök elektronikus tanulási környezetben:
- rendszerszervező funkció
- oktatásszervező feladatok
- információszolgáltató funkció
- forrás, interaktív forrás, személyre szabott interaktív forrás
- kommunikációs funkciók
- online tanulóközösségek, csoportok
- oktatásszervező feladatok
- információszolgáltató funkció
- forrás, interaktív forrás, személyre szabott interaktív forrás
- kommunikációs funkciók
- online tanulóközösségek, csoportok
A technológia gyorsabban változik, mint ahogy
hozzákapcsolódó módszertan – absztrakt módon vizsgálható és egyszer használatos
technológiák tárháza.
Fejlődés és attitűdök:
-
lineáris tanulás helyett hipermédia
-
instruktív pedagógia helyett
konstruktív pedagógia
-
tanárközpontúság -
tanulóközpontúság
-
befogadás helyett – a
tanulástanulása
-
iskolai tanulás –
élethosszig tartótanulás
-
tömeges oktatás –
személyre szabott tanulás
-
a tanulás kínlódás – a
tanulás öröm és szórakozás
-
közvetítő tanár – faciltáló
tanár
Az eLearning reformpedagógiai dilemmái:
-
tartalom vs. tevékenységközpontú környezet?
-
környezet vs. tevékenységalapú
folyamat?
- kommunikációs és
információmegosztó felület?
- kollaboráció? de hogyan?
- digitális írástudás avagy
a generációs modellek ismeretei?
Az elektronikus tanulás (Kovács, 2011)
1. Óriási mennyiségű információt tud biztosítani a tanuló számára
Az előre elkészített feladatokon és esettanulmányokon kívül az adatbázisok elemzésének és az információk közötti válogatni tudás tényének köszönhetően válik az internet olyan oktatási illetve képzési eszközzé, amely mentális képzetbeli változásokat tud előidézni az emberben.
2. „Hasznosítja” az egyedüllétet, a magányosságot
A szakemberek szerint egyedüllétben rejlik az erő, amikor egyedül ül az ember a számítógép előtt, nincs kényszer, nincs ellenőrzés, és nincs arra sem lehetőség, hogy megszökjünk a program által felvetett erőfeszítés elől.
3. Felszabadítja, egyéniesíti a tanulás ritmusát
A tanulási idő korlátozásának a feloldása nagy segítség abban, hogy a tanulás előbb, vagy utóbb megvalósulhasson.
4. Nem tekinthető teljesen elszigetelt és teljesen „távolsági” tanulásnak
Az elektronikus tanuláshoz tartozó jelenléti szakaszok lehetőséget adnak a tutor számára ahhoz, hogy szembesítse a tanulókat az új cselekvési módokkal és módszerekkel.
Az eLearning instruktív vagy tevékenységközpontú?
A választ az egész életre kiterjedő tanulás
szemléletéből következtetve vezetném le, miszerint, két meghatározó vetülete
van: a lifelong learning és a lifewide learning. Ezek azt jelentik, hogy az
élet teljes szélességét átfogóan és az élet egészére kiterjedő tanulásként
értelmezhetjük.A lifelong learning az idődimenzió mentén helyezi el
a tanulás folyamatát, addig a lifewide learning a tanulás minden életterületre
és élethelyzetre kiterjedő, horizontális jellegét helyezi előtérbe.
A fent leírtak alapján úgy vélekedem, hogy hosszú
távon (élethosszig) a tevékenységközpontú modell lesz az életképes.
1) Kovács
Ilma: Új út a távoktatásban? , Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem
Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest, 1996, 34p
2) Dr. Komenczi Bertalan: Az E-learning lehetséges
szerepe a magyarországi
felnőttképzésben http://mek.oszk.hu/06700/06773/06773.pdf
3) Kovács Ilma: Az elektronikus tanulásról a 21. század
első éveiben. 2011.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése