2012. március 25., vasárnap

3. Az oktatási környezet technológiája és eszközrendszere II.


Oktatási és tanulási környezetek a XXI. században


A kép forrása
Immár a 21. században járunk, s volt szerencsém több oktatási környezetet is kipróbálni, méghozzá élesben; egyszóval a tanulás során ismerkedtem meg velük. Most ezekből válogattam néhány példát, amit részletesebben is bemutatok.

ONLINE KÖRNYEZETEK

KIVVI - Közigazgatási Versenyvizsga Portál (2010. március)

A közigazgatási versenyvizsga tartalmáról, menetéről és a vizsgával kapcsolatos egyéb információkról lehetett tájékozódni; és itt volt az on-line tananyag is. A KSZK (Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és Közigazgatási Képzési Központ) a legmodernebb technológiák segítségével online is lehetőséget nyújtott a felkészülésre. A felkészítő tanfolyamra regisztráció után a http://kiwi.kszk.gov.hu nyilvános internetes címen jelentkeztem, itt választottam vizsgaidőpontot és helyszínt; valamint a vizsga is ezen az e-learninges felületen történt; majd az eredmények is itt jelentek meg. A rendszer chat lehetőséget és fórumot is biztosított.

A távoktatási rendszer és célok:
  • fokozni a továbbképzés hatékonyságát és eredményességét, az oktatásra szánt idő jobb kihasználását, a munkából kieső idő rövidülését;
  • ötvözni a hagyományos oktatást az eTanulással;
  • személyre szabott továbbképzést nyújtani;
  • támogatni az élethosszig tartó tanulást, folyamatos tudásfrissítést;
  • az e-learninges eszközök bevezetésével egyéb felhasználó területeket is támogatni, pl. nagyszámú vizsgáztatás, kérdőíves felmérést, az e-közigazgatást, illetve e-ügyintézést;
  • megnyerni a vezetők támogatását az eTanulás, mint képzési forma alkalmazásához;
  • lehetővé tenni egyidőben, nagy létszámú, eltérő tudásszintű résztvevők oktatását;
  • földrajzi és időkorlátok nélkül elérhetővé tenni a tananyagokat, és a gyakorlati tapasztalatra, szaktudásra alapuló tudástárat;
  • a napi munkafolyamatokban elérhetővé tenni a szaktudást
 A tudástérkép bemutatja az elektronikus tanulás szereplőit, az elektronikus tananyagtartalmak fő jellemzőit, a szükséges informatikai feltételeket és a közöttük lévő kapcsolatokat.

EFEB - e-tr@ner (2010. szeptember)

Egy elektronikus oktatási rendszert kínál, melyet akár interneten, akár belső intraneten keresztül el lehet érni. Én személy szerint az internetes változatát használtam, s mint tanuló egyszerűen és a tanulásra szánt időm szabad felhasználásával juthattam a kívánt tananyaghoz.

Mi kellett az e-learninghez?
  • én, mint tanuló,
  • egy számítógép,
  • és egy tananyag.
Itt elárulhatom, hogy logisztikát tanultam ezzel a módszerrel. Nagyon meg voltam elégedve vele, bár chat lehetőség nem volt; de egy véletlen köremail felfedte a csoporttársak elérhetőségét, illetve személyét. Így onnantól 'be voltunk kötve egymáshoz'.

Az e-tr@iner, mint program
  • Elektronikus tananyagokat tartalmaz, melyet a tanuló számítógépe segítségével saját ütemezése szerint olvashat,, tanulhat meg.
  • Elektronikusan végzi el a beiskolázást, melyről az érintett e-mailben értesítést is kap.
  • Lehetőség van az ismereteett teszt segítségével mérni, folyamatos az elektronikus visszacsatolás.
  • A nap 24 órájában elérhető rendszer.

Moodle - ELTE e-learning (2011. szeptember)

Moodle egy kurzus Management System (CMS), más néven Learning Management System (LMS), illetve a virtuális tanulási környezet (VLE). Egy ingyenes webes alkalmazás, amely az oktatók segítségével hozhatók létre egy hatékony online tanulás oldalakon.

Ezzel a rendszerrel az ELTE képzésben találkoztam először. Minden általam használtnál korszerűbb; bár hozzá kell tegyem, hogy felhasználóként ismertem meg, és nem tanagyagfejlesztőként, vagy úgy, hogy az oktatási folyamat megkönnyítéséhez, kiegészítéséhez, hatékonyságához vetettem volna latba ezt a programot; vagy nevezzem oktatási környezetnek.


Web 2.0 alkalmazások és eszközök (folyamatosan bővül)


Egy korábbi bejegyzésemben összegyűjtöm, hogy milyen digitális kezdőkészlettel indultam neki a kurzusoknak. Így már a kezdéskor rendelkeznem kellett facebook azonosítóval, hogy csatlakozni tudjunk a KONNEKT csoporthoz és a Virtuális távoktatás csoporthoz; nevezhetném e-osztályteremnek is. A másik létrehozandó a blogbejegyzésekhez szükséges felület. Én a google bloggerét választottam a könnyebb kezelhetőség érdekében. Ugyancsak a google hírolvasóját, a google readert állítottam be magamnak a g-mail fiókomhoz. Ha, már minden google, akkor nézzük hogyan tovább... lecseréltem a böngészőmet Chromra. Regisztráltam még a Panoraminon, ez egy nemzetközi honlap, ahová bárki feltöltheti digitális fotóit és pozicionálhatja azokat a Google Maps-en. A következő művelet a miniblog, vagyis a twitter azonosító létrehozása volt a feladat, ha még nem rendelkeztünk ezzel a csivitelővel. A SecondLife-os avatar létrehozása a virtuális oktatási órákhoz szükséges, amíg a Ustream a webináriumi előadáshoz nélkülözhetetlen. A kurzusokhoz kapcsolódó gondolataink feltérképezése is a feladatok egyike. S, mindezekhez használjuk még a YouTube-t.


P2PU - közösségi tanulás


Egy olyan Peer-to-peer tanulási környezet, amely ingyenes és online. Közösségek együtt tanulnak egy adott témában feladatok kitöltésével és értékelésével egyéni és csoportos munkában, sőt visszajelzést is kapnak. Bár nem vagyok regisztrált tagja a közösségnek, csak a nyilvános felületen és a Twitteren követem az eseményeket, és csipegetek az információkból.


VIRTUÁLIS KÖRNYEZET


Second Life - 3D-s virtuális valóság

Egyik korábbi bejegyzésemben már írtam a Second Life (SL)-ról, mint egy internet alapú virtuális világról, mely (Linden Labnak is neveznek) 2003-ban került kifejlesztésre, de inkább 2006 végén, illetve 2007-ben került a figyelem középpontjába. A számos virtuális világ közül, melyet a cyberpunk ihletett, nevezetesen Neal Stephenson Snow Crashregénye. A Linden Lab meghatározott célja volt, hogy egy olyan világot alkosson, mint amilyet Stephenson írt a Metaverzumról, ahol a felhasználók által képzelt világban az emberek kapcsolatot teremtenek, játszanak, üzletet kötnek valamint kommunikálnak egymással. (Megjegyezném, hogy oktatásról nem beszéltek).

2012. február 20- án beiratkoztam az e-campuson a SecondLife-ban létrehozott ELTE PPK Karon. Ekkor lezajlott az első megbeszélés, de nevezhetjük úgy is, hogy átestünk ezen a virtuális tűzkeresztségen. "Számomra igen emlékezetes maradt ez a Teszt-nap, mert ilyet még nem 'műveltem' sem az első sem a második életemben ... " - írtam ezt a kurzushoz tartozó első blogbejegyzésemben.

Azóta megismerkedtem a virtuális tanteremmel, és az eredményeim elcsüggesztettek... de, Kristóf Zsolttól megtudtam tudományosan is, hogy dystestiás vagyok.

Alig több mint egy hónap telt el, de már kalandoztam...., hozzám a felfedező tanulás áll közel. Szeretek magam 'ráeszmélni' összefüggésekre, fellelni helyeket; de bevallom szívesen fogadom mások tapasztalatait, iránymutatásait is.

Művelődésszervezőként nagy élvezettel szervezem saját művelődésemet is; így a valóságos színtereket megpróbálom felpásztázni a virtuális világban is. Mivel a másik szakirányom a könyvtárinformatika, így elsők között vitt az utam a könyvtárak feltérképezéséhez. 

Számomra ez egyrészt egy igazi emberi kaland, ahogyan Hankiss Elemér is megfogalmazta érdekes gondolatait: az emberiség idegen a saját világában. E köré a megállapítás köré vonja mondanivalóját, és ezt a gondolatot támasztja alá világos, érthető, nagyon is elfogadható bizonyítékaival. Nos én is igyekszem alátámasztani, hogy az ember a virtuális világban is 'otthonosan' mozoghat ...


másrészt egy remek kutatási területté válhat. Így hát, folytatom ...















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése