Oktatási és tanulási környezetek a XXI. században
A kép forrása |
Immár a 21. században járunk, s volt szerencsém több oktatási környezetet is kipróbálni, méghozzá élesben; egyszóval a tanulás során ismerkedtem meg velük. Most ezekből válogattam néhány példát, amit részletesebben is bemutatok.
ONLINE KÖRNYEZETEK
KIVVI - Közigazgatási Versenyvizsga Portál (2010. március)
A közigazgatási versenyvizsga tartalmáról, menetéről és a vizsgával kapcsolatos egyéb információkról lehetett tájékozódni; és itt volt az on-line tananyag is. A KSZK (Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és Közigazgatási Képzési Központ) a legmodernebb technológiák segítségével online is lehetőséget nyújtott a felkészülésre. A felkészítő tanfolyamra regisztráció után a http://kiwi.kszk.gov.hu nyilvános internetes címen jelentkeztem, itt választottam vizsgaidőpontot és helyszínt; valamint a vizsga is ezen az e-learninges felületen történt; majd az eredmények is itt jelentek meg. A rendszer chat lehetőséget és fórumot is biztosított.
- fokozni a továbbképzés hatékonyságát és eredményességét, az oktatásra szánt idő jobb kihasználását, a munkából kieső idő rövidülését;
- ötvözni a hagyományos oktatást az eTanulással;
- személyre szabott továbbképzést nyújtani;
- támogatni az élethosszig tartó tanulást, folyamatos tudásfrissítést;
- az e-learninges eszközök bevezetésével egyéb felhasználó területeket is támogatni, pl. nagyszámú vizsgáztatás, kérdőíves felmérést, az e-közigazgatást, illetve e-ügyintézést;
- megnyerni a vezetők támogatását az eTanulás, mint képzési forma alkalmazásához;
- lehetővé tenni egyidőben, nagy létszámú, eltérő tudásszintű résztvevők oktatását;
- földrajzi és időkorlátok nélkül elérhetővé tenni a tananyagokat, és a gyakorlati tapasztalatra, szaktudásra alapuló tudástárat;
- a napi munkafolyamatokban elérhetővé tenni a szaktudást
A tudástérkép bemutatja az elektronikus tanulás szereplőit, az elektronikus tananyagtartalmak fő jellemzőit, a szükséges informatikai feltételeket és a közöttük lévő kapcsolatokat.
Egy elektronikus oktatási rendszert kínál, melyet akár interneten, akár belső intraneten keresztül el lehet érni. Én személy szerint az internetes változatát használtam, s mint tanuló egyszerűen és a tanulásra szánt időm szabad felhasználásával juthattam a kívánt tananyaghoz.
Mi kellett az e-learninghez?
- én, mint tanuló,
- egy számítógép,
- és egy tananyag.
Itt elárulhatom, hogy logisztikát tanultam ezzel a módszerrel. Nagyon meg voltam elégedve vele, bár chat lehetőség nem volt; de egy véletlen köremail felfedte a csoporttársak elérhetőségét, illetve személyét. Így onnantól 'be voltunk kötve egymáshoz'.
Az e-tr@iner, mint program
- Elektronikus tananyagokat tartalmaz, melyet a tanuló számítógépe segítségével saját ütemezése szerint olvashat,, tanulhat meg.
- Elektronikusan végzi el a beiskolázást, melyről az érintett e-mailben értesítést is kap.
- Lehetőség van az ismereteett teszt segítségével mérni, folyamatos az elektronikus visszacsatolás.
- A nap 24 órájában elérhető rendszer.
Moodle - ELTE e-learning (2011. szeptember)
Moodle egy kurzus Management System (CMS), más néven Learning Management System (LMS), illetve a virtuális tanulási környezet (VLE). Egy ingyenes webes alkalmazás, amely az oktatók segítségével hozhatók létre egy hatékony online tanulás oldalakon.
Ezzel a rendszerrel az ELTE képzésben találkoztam először. Minden általam használtnál korszerűbb; bár hozzá kell tegyem, hogy felhasználóként ismertem meg, és nem tanagyagfejlesztőként, vagy úgy, hogy az oktatási folyamat megkönnyítéséhez, kiegészítéséhez, hatékonyságához vetettem volna latba ezt a programot; vagy nevezzem oktatási környezetnek.
Web 2.0 alkalmazások és eszközök (folyamatosan bővül)
Egy korábbi bejegyzésemben összegyűjtöm, hogy milyen digitális kezdőkészlettel indultam neki a kurzusoknak. Így már a kezdéskor rendelkeznem kellett facebook azonosítóval, hogy csatlakozni tudjunk a KONNEKT csoporthoz és a Virtuális távoktatás csoporthoz; nevezhetném e-osztályteremnek is. A másik létrehozandó a blogbejegyzésekhez szükséges felület. Én a google bloggerét választottam a könnyebb kezelhetőség érdekében. Ugyancsak a google hírolvasóját, a google readert állítottam be magamnak a g-mail fiókomhoz. Ha, már minden google, akkor nézzük hogyan tovább... lecseréltem a böngészőmet Chromra. Regisztráltam még a Panoraminon, ez egy nemzetközi honlap, ahová bárki feltöltheti digitális fotóit és pozicionálhatja azokat a Google Maps-en. A következő művelet a miniblog, vagyis a twitter azonosító létrehozása volt a feladat, ha még nem rendelkeztünk ezzel a csivitelővel. A SecondLife-os avatar létrehozása a virtuális oktatási órákhoz szükséges, amíg a Ustream a webináriumi előadáshoz nélkülözhetetlen. A kurzusokhoz kapcsolódó gondolataink feltérképezése is a feladatok egyike. S, mindezekhez használjuk még a YouTube-t.
P2PU - közösségi tanulás
Egy olyan Peer-to-peer tanulási környezet, amely ingyenes és online. Közösségek együtt tanulnak egy adott témában feladatok kitöltésével és értékelésével egyéni és csoportos munkában, sőt visszajelzést is kapnak. Bár nem vagyok regisztrált tagja a közösségnek, csak a nyilvános felületen és a Twitteren követem az eseményeket, és csipegetek az információkból.
VIRTUÁLIS KÖRNYEZET
Second Life - 3D-s virtuális valóság
Egyik korábbi bejegyzésemben már írtam a Second Life (SL)-ról, mint egy internet alapú virtuális világról, mely (Linden Labnak is neveznek) 2003-ban került kifejlesztésre, de inkább 2006 végén, illetve 2007-ben került a figyelem középpontjába. A számos virtuális világ közül, melyet a cyberpunk ihletett, nevezetesen Neal Stephenson Snow Crashregénye. A Linden Lab meghatározott célja volt, hogy egy olyan világot alkosson, mint amilyet Stephenson írt a Metaverzumról, ahol a felhasználók által képzelt világban az emberek kapcsolatot teremtenek, játszanak, üzletet kötnek valamint kommunikálnak egymással. (Megjegyezném, hogy oktatásról nem beszéltek).
2012. február 20- án beiratkoztam az e-campuson a SecondLife-ban létrehozott ELTE PPK Karon. Ekkor lezajlott az első megbeszélés, de nevezhetjük úgy is, hogy átestünk ezen a virtuális tűzkeresztségen. "Számomra igen emlékezetes maradt ez a Teszt-nap, mert ilyet még nem 'műveltem' sem az első sem a második életemben ... " - írtam ezt a kurzushoz tartozó első blogbejegyzésemben.
Azóta megismerkedtem a virtuális tanteremmel, és az eredményeim elcsüggesztettek... de, Kristóf Zsolttól megtudtam tudományosan is, hogy dystestiás vagyok.
Alig több mint egy hónap telt el, de már kalandoztam...., hozzám a felfedező tanulás áll közel. Szeretek magam 'ráeszmélni' összefüggésekre, fellelni helyeket; de bevallom szívesen fogadom mások tapasztalatait, iránymutatásait is.
Művelődésszervezőként nagy élvezettel szervezem saját művelődésemet is; így a valóságos színtereket megpróbálom felpásztázni a virtuális világban is. Mivel a másik szakirányom a könyvtárinformatika, így elsők között vitt az utam a könyvtárak feltérképezéséhez.
Számomra ez egyrészt egy igazi emberi kaland, ahogyan Hankiss Elemér is megfogalmazta érdekes gondolatait: az emberiség idegen a saját világában. E köré a megállapítás köré vonja mondanivalóját, és ezt a gondolatot támasztja alá világos, érthető, nagyon is elfogadható bizonyítékaival. Nos én is igyekszem alátámasztani, hogy az ember a virtuális világban is 'otthonosan' mozoghat ...
másrészt egy remek kutatási területté válhat. Így hát, folytatom ...
másrészt egy remek kutatási területté válhat. Így hát, folytatom ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése